סיבוכים ריאתיים אצל חולים מוחלשים חיסונית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מערכת חיסון חלשהזיהומי מערכת הנשימה, אשר עלולים להוביל לסיבוכים ריאתיים הינם הנפוצים ביותר מבין כל גורמי התחלואה. מערכת הנשימה הינה מערכת רגישה ופגיעה, אשר נוטה למחלות רבות שבעקבותיהן, יאבדו ימי עבודה רבים, ועלולים להתרחש אף מקרי תמותה עקב דלקת ריאות או סיבוכים נלווים.

הגורמים להדבקה בדלקת ריאות מגוונים החל מזיהומים סביבתיים ועד היחלשות המערכת החיסונית.

מניעת התחלואה אצל אנשים בריאים יכולה להיעשות באמצעות רפלקס העיטוש ונוגדני IgA  אשר מצפים את חלל האף והפה.

כמו כן, אצל אנשים בריאים מנגנון הפינוי האלוואולרי מונע מקרי הדבקה רבים. זיהומים אלה, בדמות חלקיקים קטנים אשר מגיע לנאדיות מתפנה באמצעות המלחמה על ידי המאקרופאגים. אצל אנשים בעלי כשל חיסוני, דלקות ריאות עלולות להסתבך עד כדי תמותה. כיום, האבחון המהיר, הניסיון למניעה והטיפול האנטיביוטי היעיל, הורידו את שיעורי התמותה גם בחולים אלה.

אוכלוסיות הסיכון בעלי מערכת חיסונית חלשה

  • מחלות חסר חיסוני כמו למשל מחלות אשר ישנה בעיה בפעילות המשלים או נויטרופילים או חסרי נוגדנים לחלוטין. הסיבוכים במקרים אלה עלולים להיות עקב הדבקה בפתוגנים אשר מייצרים מוגלה. מחלות דומות יכולות להיות כאשר ישנה הפרעה לחיסון התאי ואז האנשים יהיו רגישים במיוחד לזיהומים של pneumocytes carini.
  • קשישים ותינוקות – מערכת החיסון שלהם תהיה לא בשלה או לא תקינה עקב מנגנוני התפתחות או דעיכה טבעיים.
  • מחלות כרוניות קשות אשר מחלישות את מערכת החיסון כולה עקב המחלה או הטיפולים הנלווים. סרטן לסוגיו יכול להוות דוגמא לקבוצת מחלות אלו.
  • מעשנים – בדרך כלל אנשים אלה יסבלו מחוסר פעילות של הסיליה (אותן שערות "נלחמות") וחסר בכדוריות דם לבנות.
  • אלכוהוליסטים – הסובלים מחוסר או ירידה ברפלקס השיעול אשר נועד להילחם בפתוגנים הנכנסים. כמו כן, הם אנשים אלה נוטים יותר לשאיבה חוזרת של תוכן קיבה (אספירציה) אשר בעצמה פוגעת בריאות ובתפקודם.
  • חולים הנמצאים בקומה – חולים אלה, אשר לא מגיבים לכלל הרפלקסים, עלולים להיות בקבוצת סיכון גם עקב הטיפולים והפרוצדורות הפולשניות הרבות אשר נעשות במצב זה.
  •  מחלות אחרות – כמו מחלות אשר נבצר מהאדם להניע את בית החזה או חולי סיסטיק פיברוזיס אשר סובלים מריבוי הפרשות דלקתיות, אשר מהוות קרקע חיידקית פורייה.

גורמי ההדבקה

דלקת הריאות המאיימת על חולים אלה עלולה להיות כזו הנרכשת בקהילה. דלקת זו תערב מוקדים הנמצאים בריאה. תחילת הזיהום יתבטא בברונכוסים אשר עלול להוביל לחדירה לריאה.

סוג הדבקה נוספת קשור לזיהומים מחיידקים, כדוגמת Strep. Pneumonia. הדלקת, לרוב, תערב את כל האונה והיא תתבטא במחלה מהירה וסוערת. טיפול מיידי בגורמי מחלה אלה, כמו טיפול אנטיביוטי יכול למנוע את התפרצותה. מכיוון שהמדובר על אוכלוסייה בעלת כשל חיסוני ברמה זו או אחרת, דרגת חומרת המחלה תיקבע על פי מצבה של מערכת החיסון.

  • דלקות חיידקיות כמו אלה הנגרמות מפנאומוקוקוס יתקפו חולים אשר סובלים ממחלה כרונית, סוכרתיים, מחלות לב, אנשים הסובלים מהפרעות אימוניות וחולי איידס. הטיפול במקרה זה יהיה על ידי פניצילין. Heamophilus influenza פוגע בחולים עם בעיות נשימתיות כמו חולי .COPD סטפילוקוקוס אורוס עלול לגרום לאבצסים ריאתיים דווקא בחולים מאושפזים.
  • דלקת ריאות וויראלית עלולה לגרום לזיהום בנאדיות. המלה אשר מתחילה בזיהום נשימתי הורסת את תאי הסיליה, ולכן מאפשרת זיהום משני חיידקי לאחר דלקת הריאות הוויראלית.
  • דלקת ריאות כימית הנגרמת מאספירציה, במיוחד אצל חולי קומה עלולה לגרום לכניסת יידקים מחלל הפה לריאות והתפתחות קרקע מזון פורייה לחיידקים משנים. פעמים רבות דלקת ריאות זו עלולה להוביל לאבצס או מורסה ריאתית.

ראו גם:

אלרגיה ומחלות ריאה

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן