שיעול או דלקת ריאות – איך נבחין?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שיעול או דלקת ריאות?
שיעול או דלקת ריאות?
כיצד מבחינים בשיעול שמקורו בדלת ריאות?

שיעול המופיע אצל ילדים קטנים, במיוחד בתקופות המעבר או החורף, מחשיד ומעורר דאגה בקרב הורים רבים מפני דלקת ריאות פוטנציאלית, או זיהום עכשווי הדורש טיפול מהיר ומיוחד.

אולם, למרות שהשיעול, פעמים רבות, נשמע "מפחיד" כהקדמה לחנק, הוא למעשה יעיל ומהווה מנגנון לסילוק מזהמים שונים והפרשות מהגוף כרפלקס טבעי. לרוב, הוא יופיע בלילה, דווקא בזמן שכיבה, כאשר הנשיפה נעשית בלחץ גבוה בכדי לפלוט את אותם גורמים.

בדרך כלל, השיעול הינו קצר מועד ונמשך מספר ימים. כאשר הוא נמשך לתקופה ארוכה יותר הוא עלול לבטא מחלה כרונית כמו אסתמה או אלרגיה.

כאשר השיעול מופיע ומלווה בחום גבוה למשך כשלושה עד ארבעה ימים, הוא מבטא מחלה ויראלית. יש לשים לב, כי במהלך היום או בזמנים בהם החום יורד, הילד הינו חיוני, אינו אפאתי, מצליח לשחק, להיות בעל אנרגיה מסוימת ולאכול.

ישנם מקרים בהם השיעול יבטא מחלה נגיפית, בדרך כלל דלקת ריאות, אשר תחייב טיפול מידי ומהיר. דלקת ריאות ניתנת לשמיעה באמצעות סטטוסקופ על ידי רופא הילדים. במקרה הצורך, יידרש הילד גם לבצע צילום חזה על מנת לאושש את האבחנה.

הטיפול המוצע בשיעול נגיפי

כאשר השיעול נגרם ממחלה ויראלית המאפיינת את גיל הילדות, אין למעשה טיפול יעיל, מלבד מתן זמן למנוחה והחלמה. אם השיעול מאד מפריע למהלך פעילות היום יום של הילד, ישנה אפשרות לטפל בו באופן ספציפי, באמצעות אינהלציית סיילין.

את תמיסת מי המלח הסטריליים רוכשים בבתי המרקחת השונים, כתמיסה מוכנה לשימוש אשר יש להכניס אותה למכשיר האינהלציה. תמיסה זו מסייעת להוספת ליחות ולריכוך הכיח, כך שהשיעול יהיה קל יותר ואף יוכל להפסיק כליל.

טיפול האינהלציה אינו מלווה בתופעות לוואי כלשהן, מלבד התנגדות פוטנציאלית של הילד להידוק המסכה על פניו. לכן, הוא יכול להיות בשימוש כל אימת שהשיעול נראה מפריע, אף מספר פעמים ביום. כמו כן, ישנה אפשרות לטפל בשיעול באמצעות סירופים טבעיים מכייחים (למשל מוקוליט) אשר אף הם מנסים לרכך את הכיח עד כדי היעלמות השיעול.

לא ידועה מידת היעילות של סירופים אלה, אולם אין בהם כל סיכון ועל כן כדאי לנסות לתת אותם לילד. בכל מקרה כאשר השיעול מעיד על מחלה ויראלית אין צורך באנטיביוטיקה, אשר לא תהווה טיפול יעיל או נכון.

שיעול הנגרם מדלקת ריאות

החשד לדלקת ריאות עולה כאשר חום הגוף של הילד הינו גבוה (מעל 38 מעלות צלסיוס), ואינו יורד גם לאחר 48 שעות. במקרה זה הילד ייראה תשוש, הוא יתלונן או ייראה כסובל מקוצר נשימה וישתמש בשרירי עזר להקלת הנשימה, כמו הרחבת הנחיריים או שימוש בצלעות.

פעמים רבות, הוא אף יקיא מספר פעמים, ויישמעו גניחות. כאשר מופיעים תסמינים אלו, יש לגשת עם הילד לרופא הילדים באופן דחוף, על מנת שיערוך דיאגנוזה פיסית אשר תלווה בצילום והדמיה אשר יעידו על התפתחות דלקת ריאות.

במקרה של דלקת ריאות, הטיפול המוצע יהיה אנטיביוטיקה, שתינתן למשך מספר ימים. בדרך כלל, טיפול זה יכול להיעשות בבית, ורק במקרים דחופים וקיצוניים, יש לאשפז את הילד בבית החולים בכדי לתת את הטיפול ישירות לווריד.

במקרה של דלקת ריאות, יש להגן על שאר הילדים בבית, בכדי שלא ידבקו. ההמלצות המניעתיות לדלקת ריאות הן לחסן את כל בני המשפחה בחיסון נגד שפעת, בתחילת החורף, ולהקפיד על ניקיון ומניעת העברות של הפרשות מילד לילד (רוק המותז בזמן השיעול, נזלות ועוד).

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן