תרופות חדשות – סל הבריאות 2014

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תרופות לריאות - סל בריאות 2014

תרופות לריאות - סל בריאות 2014מניעה של זיהומים בציסטיק פיברוזיס

ציסטיק פיברוזיס (Cystic fibrosis- CF) היא מחלה תורשתית המשפיעה על איברים רבים בגוף, ובייחוד על הריאות ובדרכי הנשימה. הצטברות של ריר בסימפונות עלולה להביא לזיהומים כרוניים מסוכנים וקשים בחולים הסובלים מ – CF.

חלק חשוב מהטיפול בחולים אלו כולל מניעה נכונה של התפתחות זיהומים והתדרדרות בתפקוד הריאתי – החולים עוברים טיפולי פיזיותרפיה נשימתיים לעיתים תכופות, ומקבלים טיפול בתרופות שנועדו לשפר את פינוי הכיח הסמיך מדרכי הנשימה.

למרות טיפול אינטנסיבי, זיהומים בדרכי הנשימה מהווים עדיין מקור מרכזי של תמות והתחלואה בחולי CF. מחלת CF נפוצה במיוחד ביהודים ממוצא אשכנזי, ולכן שכיחה בישראל.

תרופה חדשה שאושרה לשימוש לטיפול בחולי CF היא אזטרונם (Aztreonam lysine). הטיפול בתרופה מיועד למניעה של זיהומים ריאתיים כרוניים בחולים אלו.

זיהומים ריאתיים בחולי CF נוטים לפתח עמידות לתרופת אנטיביוטיות מרובות, לאור מחזורי טיפול אורכים וממושכים. חיידקים שפתחו עמידת לאנטיביוטיקה טובורמיצין (Tobramycin) יכולים להגיב לטיפול אנטיביוטי באזטרונם, ולכן זו תרופה שימושית ויעילה במצבים אלו.

תרופות חדשות לחולי COPD

COPD – מחלה חסימתית כרונית של דרכי הנשימה (Chronic obstructive Pulmonary disease) היא מחלה נפוצה מאוד של דרכי  הנשימה, המופיעה בעיקר במעשנים.

הנזק של חומרים טוקסיים בעשן הסיגריות מביא להפעלה של תגובה דלקתית בדרכי הנשימה, הרס של נאדיות היראה, והפרשות מרובות.

COPD מתבטאת בקוצר נשימה, התקפים של עקה נשימתית חמורה וירידה בתפקודי הריאה לאורך זמן. למרבה הצער, אין כיום טיפול שיכול לרפא את המחלה או לשפר את תפקודי הריאה. מומלץ לתת לחולים הנזקקים לכך, ועל פי קריטריונים מקובלים, טיפול מתמשך בחמצן.

למרות שאין טיפול מרפא למחלה, קיימות תרופות רבות שיכולות להביא לשיפור סימפטומטי בחולים, להקלה על קוצר הנשימה, ואולי גם להפחית את תדירות האירועים החריפים והאשפוזים הנלווים אליהם.

התרופות ניתנות בדרך כלל באינהלציה (שאיפה). דוגמאות לתרופות שימושיות כוללות משפעלים (אגוניסטים) לקולטני ביטא, איפוטרופיום וסטרואידים נשאפים.

תרופות אלו פעולות במספר מנגנונים: אגוניסטים לקולטני ביטא הן תרופות שפועלות על קולטנים הנמצאים במקומות שונים בגוף, וגם בשריר המצוי בדופן הסמפונות.

הפעילות של התרופה על הקולטנים מביאה להרפיית השריר והרחבת הסמפונות – וכך מקלה את ההיצרות בדרכי הנשימה. סטרואידים פעולים על ידי הפחתת התגובה הדלקתית בסמפונות, והפחתת הבצקת.

תרופה חדש שאושרה לשימוש בסל הבריאות החדש היא רופלומילסט (Roflumilast, ובשם המסחרי המקובל: Daliresp – דלירספ).

תרופה זו פועלת על ידי עיכוב של האנזים שנקרא פוספו-די-אסטרז מסוג 4 (PDE-4 inhibitor). הפעילות של אנזים זה קשורה גם היא למצב השריר בדופן הסימפונות, ומשערים שהתרופה היא בעלת אפקט אנטי – דלקתי המסייע להרחבת דרכי הנשימה.

התרופה אושרה לשימוש בחולים עם מדד חסימתי (המכונה FEV1) הנמוך מ – 50% מהמספר המצופה בהתאם לגיל ולמין, ועם שתי התלקחויות חריפות או יותר במהלך השנה האחרונה.

מלבד תרופה זו, אושרו תרופות אחרות המכילות שילובים חדשים של תרופות קיימות לטיפול ב- COPD: Ultibro breezhaler, המכיל שילוב של Indacaterol ו – Glycopyrronium, ומשאף המכיל שילוב של Vilanterol ו – Fluticasone (אגוניסט ארוך טווח לקולטני ביטא עם סטרואידים, נקרא בשם המסחרי רלבר – Relvar).

תרופות לחולי אסטמה

אסטמה היא מחלה נפוצה, ובדומה ל – COPD מופיעה בה תבנית חסימתית של דרכי הנשימה התחתונות. בניגוד ל – COPD, אסטמה לא מופיעה בעקבות נזקי העישון, אלא היא מחלה נפוצה שהרקע לה נובע, ככל הנראה, מפעילות בלתי תקינה של מערכת החיסון.

רגשיות יתר של מערכת החיסון גורמת לתגובה דלקתית אלרגית בדרכי הנשימה, המביאה להיצרותן. בדומה ל – COPD, גם באסטמה הטיפול המקובל כולל שילובים שונים סטרואידים נשאפים ומפעילים של קולטני ביטא, שנועדו להרחיב את סמפונות הריאה.

בסל הבריאות החדש של שנת 2014 הוכללו לטיפול באסטמה שילובים חדשים של סטרואידים ואגוניסטים לקולטני ביטא. שילובים שונים קיימים בשוק התרופות מזה זמן רב, ולעיתים יש יתרונות קלים לשילובים שונים. השילובים החדשים שאושרו בסל הבריאות הם:

  • רלבר  (Relvar) – שילוב של סטרואידים נשאפים מסוג פלוקטזון (Fluticasone) עם אגוניסטים לביטא  – וילנטרול (Vilanterol)
  • פוסטר (Foster) שילוב של סטרואידים (Beclomethasone) עם אגוניסט לביטא (Formoterol)
  • פלוטיפורם (Flutiform) שילוב נוסף של סטרואידים (Fluticasone) ואגוניסטים לביטא (Formoterol).

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן