מחקרלפי ההערכות שפרסם ארגון הבריאות העולמי, סך הכול כתשעה מיליון בני אדם נדבקו במחלת השחפת במהלך שנת 2013. המחלה פגעה בעיקר בבני אדם המתגוררים באזור המערבי של האוקיינוס השקט, מדרום לסהרה ביבשת אפריקה ובדרום מזרח אסיה.

מה הוא מצב התחלואה בשחפת בישראל?

סך הכול דווח בשנת 2013 למחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות הישראלי על שלוש מאות ושמונה חולים חדשים בלבד. מדובר על נתון מעודד בעיקר לאור העובדה שבשנת 2012 דווח על לא פחות מחמש מאות מקרים חדשים. עוד יש לציין כי בשנת 2010 אובחנו כשלוש מאות וחמישים חולים חדשים בישראל וכי בשנת 2011 אובחנו כארבע מאות מקרים חדשים. לפיכך מדובר בכמות הנמוכה ביותר מזה מספר שנים.

לפי הנתונים שהתקבלו במשרד הבריאות, נראה כי מחצית מהחולים החדשים הינם אזרחי ישראל כשלמעשה רק עשרים אחוז מהחולים נולדו בארץ.

שיעור ההיארעות של המחלה בכלל האוכלוסייה נכון לשנת 2013 עמד על 3.8 למאה אלף איש וזאת לעומת שישה מקרים על כל מאה אלף איש בשנת 2012. את הנתונים פרסם משרד הבריאות לרגל יום השחפת העולמי שמצוין מדי שנה ב-24 במרץ.

התכנית הלאומית למיגור השחפת

התכנית הלאומית למיגור השחפת בישראל יצאה לדרכה בשנת 1997 כיוזמה משותפת של משרד הבריאות וארבעת קופות החולים. התכנית מתנהלת על ידי המחלקה לשחפת ואיידס בשירותי בריאות הציבור בשיתוף פעולה צמוד עם הגורמים הבאים: מחלקת השחפת בבית החולים שמואל הרופא (מועצה מקומית באר יעקב), שתי מעבדות שירות ייחודיות וכן תשעה מרכזים ייחודיים לאבחון המחלה ולטיפול בה (מלש"חים).

לב לבה של התוכנית הוא להעניק טיפול רפואי תרופתי נגד שחפת תחת השגחה ישירה. אוכלוסיות במעבר הן האוכלוסיות המהוות את מוקד ההתערבות הדומיננטי ביותר בארץ בשנים האחרונות בכל הקשור לטיפול בשחפת. הכוונה היא בעיקר לאוכלוסיות שאינן ילידות הארץ, בדגש על עולים ממדינות אנדמיות לשחפת. משרד הבריאות נדרש להעניק לאוכלוסיות אלו טיפול הכולל שימוש בכלים קליניים, סוציאליים ואפידמיולוגיים מתוך ראייה רפואית הוליסטית.

בנוסף לכך, משרד הבריאות מתמודד גם עם הקשר ההדוק שבין מחלת השחפת למחלת האיידס באמצעות תוכנית ייעודית שהושקה בתחילת 2014. במסגרת התוכנית זוכים החולים הן לטיפול והן למעקב רפואי אחרי מצבם הבריאותי במרכזי האיידס ברחבי הארץ על חשבון משרד הבריאות. כמו כן התרופות הניתנות לחולים במסגרת התוכנית נתרמות באופן קבוע על ידי היצרניות ובהפצת רשת סופרפארם.

במקור התוכנית קיבלה תקציב המספיק להפעלתה במשך שניים, אך לאור ההצלחה, פועלים כעת במשרד הבריאות להמשיך אותה, מעבר לתקופת הזמן הקצובה.

חיידק השחפת – חיידק שמאתגר למגר

החיידק שגורם למחלת השחפת זוהה לראשונה כבר בשנת 1882, עת המחלה גרמה למותו של אחד מכול שבעה בני אדם באמריקה ובארצות אירופה. סך הכול מאז הלכו לעולמם כמאתיים מיליון חולי שחפת כתוצאה מסיבוכי המחלה. התכנית למיגור השחפת בישראל באה לענות על הצורך במיגור המחלה, על רקע העלייה בשכיחותה במדינות מפותחות ברחבי העולם, החל משנות השמונים של המאה העשרים.

על מנת לגרום לריפוי מלא, על המטופל לצרוך באופן קבוע ומוקפד מספר תרופות המכילות חומרים אנטיביוטיים במשך כחצי שנה לכל הפחות. טיפול זה יצליח לגרום להחלמה מלאה רק ב-90% מהחולים והפסקת הטיפול לפני המועד שנקבע על ידי הרופאים, בדרך כלל תגרום להתחדשות התסמינים ולעלייה בסיכון להפצת המחלה.

לרוע המזל בשנים האחרונות מגיעים דיווחים מכל רחבי העולם בנוגע לזנים חדשים של חיידק השחפת, שלא ניתן לחסל באמצעים התרופתיים העומדים לרשותנו כיום (עמידות קיצונית לתרופות) כשגם בישראל כבר אובחנו מספר מקרים של חיידקים אלה.

השיטה הישראלית המתמקדת בהשגחה ישירה, מסייעת להגביר את המודעות לטיפול ולפיכך אין זה פלא שגם בשנת 2007 וגם בשנת 2013, זכתה התוכנית לציון לשבח על ידי ארגון הבריאות העולמי עת הוכתרה כסיפור הצלחה.

דילוג לתוכן