מחקר בחן את החשיבות הרבה שיש לגמילה מעישון מגיל צעיר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

גמילה מסיגריות בצעיריםמחקר חדש קובע שמעשנים צעירים המצליחים להיגמל מעישון לפני גיל שלושים, צפויים לחיות חיים בריאים.

החוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת דיוק, מסבירים שעישון מזיק בכל גיל, אך כשמפסיקים לעשן לפני גיל 35, עדיין ניתן להשיג איכות חיים טובה יותר בגיל העמידה. לאחר סיכום הנתונים שהתקבלו מ-21,000 אמריקאים בני 50 ומעלה, המדענים קבעו שאנשים שהפסיקו לעשן עד גיל 35 לא פיתחו מחלות ריאות, בדומה לאנשים שמעולם לא עישנו.

גמילה מוקדמת מעישון מספקת הצלחה ארוכת טווח

אין להתייחס לנתונים כאל הרשאה בטוחה לעשן עד גיל 35. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הפסקת העישון טרם גיל זה. כשמעשנים מתחיליים לעשן בגיל צעיר וממשיכים גם לאחר גיל 35, הם סובלים מבעיות בריאותיות, ובמיוחד ממחלת ריאות, ברמות משמעותיות יותר בהשוואה לאנשים שמעולם לא עישנו כלל. אך אנשים שמפסיקים לעשן עד גיל 35, משיגים יתרונות בריאותיים המדביקים את הפער.

המחקר, שפורסם בגיליון יוני של כתב העת לחקר שירותי בריאות, התבסס על מידע שהתקבל משני סקרים מתמשכים שבהם המשתתפים התראיינו על ידי חוקרים מאוניברסיטת מישיגן, שעקבו אחר יותר מ-12,000 גברים ונשים בין הגילאים חמישים ושישים, וסקר נוסף שעקב אחר מבוגרים בגיל שבעים.

נתון המוות המשכנע צעירים

בשני הסקרים, המשתתפים נשאלו לגבי היסטוריית העישון שלהם, בעיות ריאות מהן הם סובלים, ואיכות חיים. במקביל נבדקו רשומות המוות ונתונים לגבי מחלות ריאות. בסך הכול, נמצא שמעשנים שהתחילו לעשן בגיל צעיר, אך הפסיקו לעשן עד גיל 35, חיו שנים ארוכות יותר ודיווחו על בריאות טובה יותר ואיכות חיים גבוהה יותר בהשוואה לאנשים שהמשיכו לעשן.

הגמילה מעישון בגיל צעיר יחסית מתורגמת לחיים איכותיים יותר, במיוחד בכל הנוגע למחלות ריאות ותוחלת חיים.

הערת שוליים מעניינת במיוחד במחקר דיווחה על קבוצות מיקוד של משתתפי המחקר, שהעידו על דאגה ממוות מוקדם כתוצאה מעישון. כלומר, המשתתפים הודאגו יותר מאפשרות המוות בגיל מוקדם יחסית, יותר מכפי שהיו מודאגים ממחלות ריאות בגלל עישון.

כך שאמצעי בריאות הציבור צריכים להתמקד במוות כתוצאה מעישון, והיכולת לחיות חיים בריאים יותר ללא עישון. המדענים סבורים שחיוני במיוחד להגביר את המוטיבציות להפסקת עישון בקרב מעשנים צעירים.

המדענים סבורים שאנשים צעירים בדרך כלל אינם מצליחים להפסיק לעשן, היות ואין להם את המוטיבציה או כוח הרצון החזק הדרוש להתמיד בגמילה, ולכן הם סבורים שיש להפעיל תוכניות למידה ממושכות בקרב צעירים, כך שיצליחו להפסיק לעשן בזמן, או להימנע כללי מהתחלת העישון.

השלכות גמילה בגיל מאוחר מידי

אך עם כל ההתקדמות שהושגה בעשורים האחרונים בסיוע לאנשים להיגמל מעישון, הכוח המניע היחיד הטוב ביותר הוא הצבת הדגש על מחלת ריאות חמורה הנגרמת כתוצאה מעישון. צעירים בשנות העשרים לחייהם, או בתחילת שנות השלושים, הם בעלי סיכוי גבוה יותר להיות מושפעים מתוכניות מניעת עישון באמצעות הגברת המידע לגבי לחצים חברתיים המובילים להתחלת עישון והשפעת העישון על הבריאות.

צעירים שמסרבים להתחיל לעשן מרגישים כמו מנודים, למרות שהעישון עצמו, במקרים רבים, אינו גורם להם לתחושת נוחות. המדענים סבורים שההסברה הציבורית צריכה להתמקד בשינוי החשיבה של צעירים שטוענים שהם עתידים למות בכל מקרה "מתישהו", ולכן אין זה משנה מבחינתם אם הם מעשנים או לא.

לכן ממצאי המחקר הם חשובים, שכן הם מכסים את ההיבטים מסכני החיים של העישון, ומסבירים שאנשים צעירים שמתחילים לעשן, ולא מצליחים להפסיק, עלולים למות בטרם עת, תוך שהם מבלים את חייהם בהתמודדות עם מחלות ריאות מורכבות.

אולי יעניין אותך גם:

קופות חולים מפעילות סדנאות גמילה מעישון לטובת ציבור המעשנים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן