מחלת ריאות כרונית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלת ריאות כרונית

מחלת ריאות כרוניתמחלת ריאות כרונית הינה שם כולל למספר מחלות הכוללות COPD, ברונכיטיס, אסתמה ועוד. לרוב, מחלות אלה מקורם הראשוני הוא בעישון ממושך או בחשיפה לזיהום אוויר.

מחלות אלה, למרות היותן כרוניות מהוות את גורם התמותה הרביעי בעולם. על פי נתוני הסטטיסטיקה מתים כל שנה, שלושה מיליון אנשים רק מ- COPD.

האתגר העומד בפני מערכת הבריאות הוא העלאת המודעות למחלות אלו, כמו גם ניסיונות למניעה. אחת הסברות היא כי שינוי באורח החיים יכול להביא לירידה משמעותית בהיארעות המחלה.

כיום, 20% מהאנשים המעשנים עלולים לפתח את אחת ממחלות הריאה הכרוניות, כאשר העיקרית שביניהן היא COPD.

בדרך כלל, תסמיני המחלה מתפתחים לאיטם לאורך שנות חייו של האדם, בעוד שהמחלה תתפרץ בדרך כלל בגיל העמידה, או אף בגיל מבוגר יותר.

למרות זאת, הסיכון במלה זו, כמו גם הירידה המשמעותית באיכות החיים מפריעה לחולים בה, ומעודדת אותם להעלות את המודעות אצל קבוצת הסיכון אשר עדיין לא חלתה.

אבחון המחלה

בדרך כלל מחלות אלו מאובחנת בנקל על פי הסיפור הקליני בשילוב היסטוריית העישון, באם קיימת.

אבחון זה ייתמך במספר בדיקות נוספות כמו בדיקת גזים עורקיים, צילום חזה ובדיקות לתפקודי ריאות. כיום, נוטים לחשוב כי מחלות אלו נוטות אף להיות גנטיות ולכן תיבדק הפרעה גנטית Alpha-1 Antitrypsin Deficiency.

 למרות חומרת המחלה ואיומה המידי על החיים, המודעות אליה בקרב הציבור היא נמוכה. לכן כאשר עולה חשד של קושי נשימתי, יש לפנות לרופא מומחה, אשר יוכל לאבחן זאת באופן מידי. מיד עם אבחון המחלה יומלץ לחולה להפסיק את העישון ולשפר את אורחות חייו.

הסימפטומים של מחלת ריאות כרונית

בדרך כלל מחלת ריאות כרונית נגרמת מהיצרות ממשוכת וכרונית של הסימפונות, הן הגדולים והן הקטנים.

ככל שהסימפונות יהיו צרים יותר כך פעולת הנשימה והנשיפה תהיה קשה יותר. הסימפונות מאבדים מהאלסטיות הדרושה להם, ופעמים רבות הדלקת מקשה על האדם להמשיך בפעילות יומיומית, כמו למשל עלייה במדרגות.

במקרים חמורים, כל הליכה, אף מישורית תהיה קשה לאדם ותשאיר אותו ללא אוויר לנשימה. חסימה או היצרות זו תתבטא בקוצר נשימה, שיעול מלווה בכיח, לחץ בחזה ויתר לחץ דם.

לפעמים, מצב זה עלול להוביל לאי ספיקת לב או מחלות לבביות נלוות אחרות. במהלך המחלה עלולים להיגרם שינויים בחילופי הגזים, דבר אשר יגרום לחוסר בדם מחומצן, ולתופעה של ציאנוזיס.

כמו כן העלייה בלחץ דם מעמיסה מאמץ על הלב עד כדי עיבוי השריר, כישלון ספיקתי והתפתחות בצקות. הסיבה להיצרות הינה כיווץ שריר חלק וריבוי הפרשות ריריות כתוצאה מהדלקת.

כמו כן, סיבה נוספת יכולה להיות קשורה למבנה הסימפונות. לפעמים בעקבות עישון הסיגריות, דופן הסימפון מתעבה ורקמת הריאה אשר תומכת בו, נהרסת.

הטיפול הפוטנציאלי

ההמלצה הגורפת לטיפול הינה הימנעות מעישון ונשימת אוויר נקי יותר. גם כאשר האדם כבר חולה באחת ממחלות הריאות הכרוניות, הפסקת העישון יכולה לעזור לו ולשפר את איכות חייו גם אם לא תביא לרפואה שלמה.

אולם התנהגות מונעת זו יכולה להיות הצעד הראשון למניעת התפתחות המחלה ולהמשך התקדמותה. הטיפול התרופתי במחלת ריאות יתמקד במשאפים אשר יכולים לפתוח נתיבי אוויר.

פעמים רבות, חולים אלה יטופלו בחמצן, אשר יכול לעזור גם כנגד ההידרדרות הקוגניטיבית אשר הם עלולים לסבול ממנה.

כמו כן, יש לשים לב, במהלך הטיפול לצבו הכללי של החולה, מבחינת מצב רוחו, מצבו התזונתי וניוון שרירים עקב חוסר פעילות גופנית.

פעמים רבות, חולים אלה יזדקקו לשיקום או אשפוז ממושך במוסדות שיקום, אשר ינסו לעזור בשינוי הרגלי חיים כמו גם בחיים בצל המחלה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן