מעשנים כבדים יכולים לתרום ריאותיהם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תרומה

תרומהחוקרים מאוניברסיטת פלורידה, טוענים כי עד כמה שזה יישמע מוזר, גם מעשנים כבדים, אשר נוהגים לעשן 20 סיגריות ביום מעל 20 שנה, ופעמים רבות, מוצאים עצמם נזקקים להשתלת ריאות, עשויים להימצא בעצמם כמתאימים לתרומת ריאות, באחוזים דומים לאנשים אשר לא עישנו בחייהם.

המחקר כלל ניתוח נתונים, אשר בחן את אחוזי ההצלחה של כ- 6000 השתלות ריאה, אשר נעשו בין השנים 2005 ו- 2010.

ממצאי המחקר העלו כי אחד מתוך שמונה ניתוחים נעשה מתרומת ריאה של מעשן כבד. לאחר השוואת אחוזי ההצלחה בין השתלות אשר נעשו באמצעות ריאת מעשן, ובין השתלות אשר נעשו מריאה של אדם אשר לא עישן מימיו, עולה כי אחוזי ההצלחה היו שווים. פרמטר זה של עישון, לא נמצא כגורם מכשיל בטווח הקצר, כמו גם לטווח הארוך. כלומר לאדם אשר עבר השתלת ריאה היה סיכוי שווה להמשיך לשרוד ולקבל את האיבר, באופן שווה גם אם התורם היה מעשן כבד. לא נמצא שוני בין שתי הקבוצות, גם כאשר נבדקה תפקודיות הריאה.

משמעותו של המחקר

החוקרים מדגישים כי השוויון בהצלחת השתלת הריאה ממעשנים ואנשים אשר לא עישנו, קיימת רק במידה והריאה של המעשן לא נמצאה חולה בשום דרך שהיא.

עם זאת, משמעותו החשובה של מחקר זה הוא ביכולת להרחיב את מאגר תורמי הריאה הקיימים, גם בקרב המעשנים הכבדים. בצורה שכזו, יהיה אפשר להפחית את רשימת הממתינים להשתלות ריאה ואת אחוזי התמותה והתחלואה בקרב הממתינים. החוקרים מדגישים כי נכון לשנת 2012, היו כ- 1600 אנשים אשר חיכו בתור להשתלת ריאה.

השתלת ריאות נעשית באנשים אשר עומדים למות כתוצאה ממחלת ריאות חמורה, כאשר אורך חייהם נמדד כשנתיים. באנגליה, 40% מהשתלות הריאה נעשות מאיברים אשר מלקחו ממעשנים. למרות שהאיגוד האמריקאי להשתלות מציע לא להשתיל ריאות של מעשנים, ישנן סיטואציות ומקרים מיוחדים בהם השתלה זו תישקל בכובד ראש. למשל, במקרה בו נמצאה ריאה בריאה מאד אצל תורם מעשן, לעומת ריאה חולה של תורם אשר אינו עישן, תיבחר תרומתו של האדם המעשן.

בקרה אחר השתלות

באוגוסט, 2012, דווח על מקרה מוות של בחורה בת 27, אשר הייתה חולה בסיסטיק פיברוזיס (CF) לאחר מחלת הסרטן, אשר אותה היא קיבלה מיד לאחר השתלת ריאות של אדם אשר היה מעשן כבד. אביה של הבחורה העיד כי הוא אינו חושב כי היא הייתה רוצה בהשתלה זו אם הייתה יודעת על התוצאות הצפויות.

לאחר מקרה זה, טוענים החוקרים כי לאחר השתלת הריאות, יש צורך דחוף במעקב CT אחר תפקודי הריאה, ממצאי אמפיזמה או גידולים. בנוסף לבדיקות רציפות ורוטינות אשר בודקות גזים בדם, ברוכונסקופיה ובדיקות ויזואליות.

עם זאת, אין ספק כי רשימת תורמים פוטנציאלית ארוכה יותר, תחשוף את החולים אשר יקבלו את התרומה, לסיכונים חדשים כמו התפתחות סרטן ריאות. אולם בהיעדר ריאה אחרת, מחקר זה קובע, כי ישנה עדיפות ברורה להשתיל ריאה, גם אם היא שייכת לאדם אשר עישן באופן כבד.

חולים אשר נמצאו במעקב רצוף ותמידי לאחר השתלת הריאות, היו בעלי אחוז הישרדות לטווח הקצר והבינוני, דומים לאלו אשר קיבלו את הריאה מתורם אשר לא עישן.

עם זאת, מחקר זה נחשב למחקר מקדים למחקר גדול יותר אשר יהיה צריך להיות מתוכנן על פי כללים נוקשים ואקדמיים יותר. מחקר זה עדיין לא התפרסם בכתבי עת אשר עוברים אימות על ידי עמיתים, ולכן תוצאותיו עדיין לא מקובלות על כל הקהילה הרפואית.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

חוקרים גילו את הגורם המסתורי למחלת הריאות כתוצאה מסיגריות אלקטרוניות התגלה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן