מחקר בחן את ההשפעה של מריחואנה על המשכיותו של סרטן הריאות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחקר

מחקרחוקרים מאוניברסיטת הארווארד אשר חקרו את החומר הפעיל במריחואנה, הן במעבדה והן בחיות מעבדה טוענים כי החומר הפעיל נמצא כמפחית גידולי סרטן הריאות בחצי ומפחית באופן משמעותי את היכולת של הסרטן להתפשט. אולם זהו סט הניסיונות הראשון אשר מראה כי מרכיב ה THC.

 ( tetrahydrocannabinol), מעכב את גורם הגדילה ((EGF ואת הרצפטור לגורמי הגדילה (EGFR) אשר מתבטאים בסרטן הריאות מסוג תאים לא קטנים (non-small cell lung cancer). סרטן הריאות אשר מבטא EGFR, בדרך כלל הינו אגרסיבי יותר ועמיד לכימותרפיה, לכן מציאת טיפול אשר יהיה יעיל נגדו, הינו הבטחה ותקווה לחולים רבים.

THC אשר מכוון כנגד רצפטורים קאנאבואידים (CB1 ו-CB2) דומה באופן פעולתו לאנדוקאנאבואידים, אשר למעשה הם רצפטורים קאנאבואידים שמיוצרים באופן טבעי בגוף ומשפעלים את הרצפטורים האלה.

החוקרים טוענים כי THC או חומרים אחרים מסוג זה אשר משפעלים את הרצפטורים הללו ישמשו כאופציה טיפולית כנגד סרטן ריאות.

ייחודיות המחקר היא בהדגשה כי גם חומר אשר ידוע כממכר, יכול, אם משתמשים בו בזהירות, להציע דרך טיפול חדשנית ויעילה כנגד סרטן ריאות. המריחואנה הינו חומר אשר נבדק רבות בתחום הרפואי, ונראה כי הוא בעל פוטנציאל בתחום זה.

יישומי המריחואנה

שפעול הרצפטורים הקאנאבואידים (CB1 ו-CB2) והאנדוקאנאבואידים (THC) נחשבים כמשמשים למגוון פונקציות ביולוגיות, הכוללות כאב ושליטה בחרדה ואף דלקת. למרות שהנגזרת הרפואית של THC, הידועה בשמה מרינול, הוכחה ואושרה לשימוש על ידי ה- FDA מינהל המזון והתרופות האמריקאי) רק מספר מדינות מצומצם בארצות הברית מאפשר את השימוש במריחואנה רפואית בכדי לטפל באותם תופעות לוואי. מספר מחקרים הראה כי ל- THC ישנה גם פעילות נוגדת גידול.

המחקר הקליני היחיד אשר בדק THC כטיפול נוגד גידולי סרטן הושלם לאחרונה כפיילוט בריטי, ביחס לגליובלסטומה (סרטן אנושי, אשר הגידול בו מופיע במח). במחקר הנוכחי החוקרים גילו והוכיחו לראשונה כי שני סוגי התאים המאפיינים את סרטן הריאות, כמו גם גידולים המבטאים CB1 ו-CB2, ומינונים בלתי רעילים של THC, מעכבים את גידול והתפשטות התאים הסרטניים. הסיבה היא כי כאשר התאים מטופלים באופן קודם עם THC, הם בעלי גירוי מופחת לחדירת EGFR הנמדד בהערכות מעבדתיות שונות (in vitro).

מהלך המחקר ומשמעותו

במהלך המחקר, למשך שלושה שבועות, הזריקו החוקרים מינונים סטנדרטיים של THC לעכברים אשר הושתלו בעבר עם תאי סרטן ריאה אנושיים.

הממצאים היו כי הגידולים קטנו בגודלם ובמשקלם בכ- 50% בחיות מטופלות בהשוואה לקבוצת הביקורת אשר בה החיות לא טופלו ב THC. נראה כי הייתה גם ירידה ב 60% בגידולים על הריאות בעכברי המעבדה, כמו גם ירידה משמעותית בסמני החלבונים אשר קשורים להתפתחות הסרטן.

 החוקרים אינם יודעים את המנגנון המדויק בו THC מעכב את גדילת הגידול. ההשערה היא כי מרכיבי החומר יכולים לשפעל מולקולות אשר עוצרות את מעגל חיי התא. כך ש THC הינו כנראה, גורם מפריע לאנגיוגנסיס וואזקולריזציה (קרי, לגדילת הגידול מבחינת הגדלת מקורות אספקת הדם שלו), שמקדם את גידול הסרטן.

החוקרים טוענים כי נדרשת עוד עבודה רבה בכדי להבין את הדרך בה THC פועל, ונדרשת מידת זהירות מכיוון שבמספר מחקרים אשר התמקדו בחיות מעבדה, נמצא ש THC מגרה את גידולם של סוגי סרטן מסוימים.

עם זאת, המסקנה היא כי מריחואנה והמרכיבים אותה, הינה הבטחה טיפולית, אולם ישנה דרישה למחקרים נוספים והוכחות בכדי להבין את מלוא הפוטנציאל שלה, לפני פיתוח טיפולים עתידיים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן