הטיפול בנפחת – השיטה הישנה מול החדשה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

נפחת, או בשמה הלועזי- אמפיזמה, היא המחלה השכיחה ביותר בקרב מעשנים. חולי הנפחת סובלים מאוד מקשיי נשימה שיכולים להוביל בסופו של דבר לחנק ואף למוות.

הטיפול המרפא היחידי לחולי נפחת הוא הפסקת עישון והשתלת ריאות. מכיוון שקשה להשיג ריאות להשתלה ולא כל החולים הם מועמדים לטיפול זה, קיימות מספר אפשרויות טיפוליות שיכולות לסייע להקל על הסימפטומים של החולים, אולם הן לא תמיד מוצלחות.

במכון הריאות של בית החולם בילינסון הוחל לאחרונה ניסיון טיפולי חדש המטפל בקוצר הנשימה של חולי הנפחת בצורה לא ניתוחית, ועד כה נראה כי הוא מצליח היטב.

מהי נפחת ומדוע היא נגרמת?

כאמור, הגורם העיקרי לנפחת הוא עישון סיגריות. קיימת גם קבוצת אנשים שלה נטייה גנטית לחלות בנפחת, אך מדובר רק על מיעוט החולים.

הריאות שלנו בנויות ממיליוני שקיקים זעירים הקרויים "נאדיות". כל נאדית עטופה בהרבה מאוד כלי דם קטנים וכאשר אנו נושמים, חמצן שמגיע לנאדית עובר בפעפוע דרך הקרום הדק שלה אל תוך זרם הדם. התהליך ההפוך קורה לפחמן דו חמצני שזורם בדם ומפעפע לתוך חלל הנאדית ואז נפלט בנשיפה אל מחוץ לריאות.

החומרים הרעילים בעשן הסיגריות גורמים להרס של דפנות הנאדיות. כתוצאה מכך נוצא איחוי של נאדיות זו עם זו כך שבמקום מילוני שקיקים קטנים של אוויר, אנו מקבלים מספר של שקים גדולים יותר.

תהליך זה מוריד מאוד את היעילות של חילוף הגזים בריאות- החולים בנפחת מצליחים להכניס פחות חמצן לדם ולהוציא ממנו פחות פחמן דו חמצני.

תהליך נוסף שמתרחש בנפחת הוא כליאה של אוויר. האדם החולה אינו מצליח לרוקן את ריאותיו החולות מאוויר ולכן שם המחלה "נפחת" מתאים למראה החיצוני של החולים- הם בעלי בית חזה מנופח וחביתי.

הטיפול בנפחת – ישן לעומת חדש

הטיפולים המקובלים לנפחת ריאות הם בעיקר טיפולים ניתוחיים. הטיפולים האפשריים הם:
* טיפול ניתוחי- במהלכו נכרת חלק עליון מהריאה שמקטין את הנפח שלה ומקל במידת מה על הנשימה הקשה של החולים. לניתוח סיבוכים לא מעטים.
* טיפול באמצעות שסתומים חד כיווניים- הטיפול כולל החדרה של שסתומים לחלקים מהריאה שמאפשרים יציאה של אוויר מהם, אך מונעים כניסה או מאפשרים כניסה חלקית בלבד. מטרת השסתומים היא להפחית מניפוח היתר של הריאה.

הטיפול החדשני שהוחל לאחרונה בבית החולים בילינסון מזכיר במטרתו את הטיפול הניתוחי, אולם יש לו הרבה פחות תופעות לוואי.

הטיפול המדובר כולל החדרה של דבק ביולוגי לחלקי הריאה החולים. הדבק הביולוגי גורם ליצירת תגובה דלקתית באזור החולה, שבסופו של דבר מצמצמת את חללי האוויר העליונים של הריאה.

הקטנת שטח הריאות גורמת לחולי הנפחת לנשום יותר בקלות ומשפרת מאוד את איכות חייהם.
לפני הטיפול החולה עובר הערכה של מצב הריאות שלו שכוללת בדיקת CT, מיפוי ריאות ובדיקת מאמץ. לאחר מכן נבחרים החולים המועמדים לטיפול. הטיפול עצמו מבוצע תחת טשטוש ועל ידי החדרה של צינורית דקה לתוך הריאות והזרקת החומר לאזורים החולים דרכה. משך הטיפול הוא כ-20 דקות ולאחר שעתיים של התאוששות החולה משוחרר לביתו.

הטיפול נוסה כבר על 50 חולים ישראלים והראה שיפור של יכולות הנשימה מ-30% עד 45%-50%. שיפור זה מסייע לחולים מאוד בביצוע פעולות יומיומיות כמו הליכה או עלייה במדרגות. הטיפול אינו מתאים לכל החולים, ויעיל יותר לחולים שהנפחת שלהם ממוקמת בחלקים העליונים של הריאה.

חשוב לציין כי הטיפול אינו גורם לריפוי של המחלה אלא רק לשיפור הסימפטומים. יחד עם זאת, הטיפול מצליח לדחות בכ- 5-10 שנים את השתלת הריאה.

נכון להיום הטיפול מאושר על ידי משרד הבריאות אך אינו נמצא בסל התרופות ולכן המעוניינים לעבור אותו יצטרכו להיפרד מכמה עשרות אלפי שקלים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן