מהפכה בתחום אבחון סרטן הריאה: דרך חדשה לאבחון סרטן ריאות מופשט

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחקראם עד היום, מרבית סוגי הסרטן גרמו לרופאים להרים ידיים ולמטופלים לשקוע בייאוש, הרי שלאחרונה מתחילה להסתמן מידה זהירה של אופטימיות, המשותפת למעבדות לחקר הסרטן, למכונים האונקולוגיים ולחברות התרופות המפתחות תרופות לסרטן.

העשור האחרון מאופיין בשינוי בתחום הסרטן, וגם רופאים אונקולוגיים, הידועים בחוסר נטייתם לעורר תקוות שווא בקרב מטופלים מודעים כי יתכן שקיימת סיבה טובה לתקווה.

הממצאים החדשים

לפי הממצאים החדשים, כנראה ומדובר במהפכה המתבטאת בכל הנוגע להבנת תהליכים, שיטות אבחון ובהתאם שיפור שיטות הטיפולים. כיום, לראשונה מזה עשור ניתן יהיה להשתמש ביעילות בתרופות המיועדות לשיפור תפקוד המערכת החיסונית, גם כטיפול עבור כל סוגי הסרטן.

ולמרות שעדיין לא נוצרה התרופה הממשית המרפאת סרטן, סבורים כל בכירי המדענים והאונקולוגים כי מדובר במהפכה של ממש, היות ובעשרים השנים האחרונות הגיע עולם המדע להבנת הגורמים למספר סוגי מחלת הסרטן.

בדיקות אבחון מאפשרות כיום לסווג את סוג הסרטן ממנו סובל המטופל, באמצעות הבנת המנגנונים האחראים לשיבושים בתאי הגוף והשיבושים הגנטיים שגרמו למחלה. בחלק מהמקרים, הבנה מדויקת של תהליכים אלו הובילה לפיתוח תרופה ייעודית אשר ביכולתה להאריך חיים או לרפא ביעילות גדולה יותר מכפי שניתן היה עד היום, והיא כרוכה גם בתופעות לוואי נמוכות יותר. בשורה האחרונה, מדובר בהצלת חיים שלא התאפשרה עד לפני עשר שנים.

מיפוי הגנום וזיהוי חדש לסרטן הריאות

זהו התהליך החדש שבזכותו ניתן לדבר כיום על פריצת דרך. זהו פרויקט שהתחיל דרכו בשנת 1990, ובזכותו מתאפשר זיהוי גנים, קביעת מרכיבי הקוד הגנטי ואיתור מוטציות גנטיות הקשורות למחלות.

במקרים מסוימים מצליחים רופאים לזהות את השיבוש האחראי להתפרצות הסרטן והפיכתו מגידול רדום לגידול פעיל. בחלק מהמקרים מתבררת הסיבה בגללה הגידול הופך להיות לעמיד בטווח הארוך, ובמקרים אחרים מתאפשרת גם ההבנה מה גרם לו להפוך לגידול אשר מסוגל לשלוח גרורות.

כך התגלתה גם המוטציה האחראית על אחוז קטן ממקרי סרטן הריאות, המגיבים היטב לטיפולים הקיימים כיום. הגילויים החדשים תורגמו לבדיקות אבחון המאפשרות למטופלים לקבוע נוכחות סרטן. חלק מהבדיקות, כגון בדיקות האבחון לסרטן המעי הגס, סרטן השד או סרטן הריאות, כבר נכנסו גם לסל הבריאות והן מבוצעות כיום כחלק משגרת אבחון המחלה.

טיפולים תרופתיים חדשים לסרטן הריאות

התגליות החדשות עוברות את תחום האבחון ותרופות חדשות מתחילות להתפתח לאחרונה, בזכות מחקר בינתחומי ושיתוף פעולה בין מדענים מתחומים שונים כגון כימאים, ביולוגים, חוקרי מדע בסיסי, מהנדסי חומרים, אונקולוגים, חוקרי מדע יישומי ומנתחים.

החידושים מתבטאים בפריצות דרך בתחום הננוטכנולוגיה, וחוקרים יכולים כיום להנדס נוגדנים לחלבונים או רצפטורים מסוימים בשיטות שלא התאפשרו בעבר. במילים אחרות, כיום ניתן להרכיב תרופות שלא יפגעו באיברים בריאים.

עד לפני חמש שנים, לא ידעו מומחי סרטן הריאות איזו תרופה להציע למטופליהם, וכיום, בזכות התגליות החדשות, יש להם את כלי הטיפול הדרושים. לדברי ד"ר אמיר און, מנהל המכון לאונקולוגית ריאות ומחלות ריאה בבית החולים תל השומר, קיימת כיום הוכחה ליעילות תרופות המיועדות לשלושה גנים הנקראים ALK, EGFR ו-ROS1.

המדע כל כך מתקדם בשנים האחרונות, עד שניתן לפתח תרופות המיועדות למוטציות שגרמו לפיתוח עמידות כנגד התרופות החדשות. יחד עם זאת, יש להבין כי טיפולים אלו נועדו לשפר את איכות החיים ולהאריכם, אך הם אינם ממגרים את המחלה.

עוד בנושא:

בדיקת רוק לאבחון סרטן הריאות

האם צריכת יוגורט וסיבים תזונתיים עלולה להקטין את הסיכון לחלות בסרטן הריאות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן