תרופה ביולוגית חדשה אושרה לשימוש לחולי סרטן הריאות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תרופה חדשה בשם אופב עשויה למנוע התקדמות מחלות ריאה קשות

תרופהבתחילת חודש אפריל, 2016, התבשרנו כי ה- FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני) אישר לשימוש באופן רשמי, תרופה ביולוגית חדשה, פרי מחקר של חוקרים ממכון ויצמן למדע שברחובות.

התרופה מיועדת לשימוש בקרב חולי סרטן הריאות הלוקים בסוג ספציפי של גידולי ריאה, כאשר התרופה החדשה מצטרפת לזוג תרופות נוספות המבוססות על מחקר שנערך במכון ויצמן, המיועדות לטיפול בחולי סרטן הריאות.

לפי מנכ"ל חברת "ידע", אמיר נייברג, מדובר בהישג גדול ביותר בתחום העברת הטכנולוגיות (חברת "ידע" עוסקת בקידום יישומים טכנולוגיים ורפואיים על בסיס פיתוחים של מדענים במכון ויצמן). נייברג מוסר כי פטנט אחד הוביל לשלושה הסכמים עם חברות תרופות בינלאומיות ולהשקה של שלושה טיפולים אונקולוגיים שונים.

שלוש התרופות מבוססות על שילוב ייחודי של נוגדנים החוסמים קולטן לגורם גידול הנקרא EGFR. למעשה בחלק ניכר מחולי סרטן ריאה מתקדם בשלב הראשון מבוצעת בדיקה לאיתור מוטציה בגן EGFR, ראשי התיבות של Epithelial Growth Factor Receptor (קולטן לגורם צמיחה של אפיתל).

הקולטן ממוקם על הממברנה של תאי האפיתל וכאשר הוא מקבל את המסר המתאים, הוא גורם להתחלקות של התא. כל עוד הקולטן פועל בצורה תקינה, הוא שומר על התקינות של מגוון רקמות כמו לדוגמה רקמת העור, מערכת העיכול וכמובן הריאה.

עם זאת, בתאים של סרטן הריאה ולא אחת גם בתאים של גידולים סרטניים אחרים, הקולטן פועל באופן מוגבר ולא פרופורציונאלי וכתוצאה מכך מתרחשת חלוקה לא תקינה של התאים. אם אכן מקור הגידול הבלתי מבוקר במוטציה בגן המקודד לייצור הקולטן, ניתן לעשות שימוש בתרופות השונות שתפקידן הוא לחסום את הקולטן ולמנוע ממנו לגרום לחלוקת התא.

אודות התרופה החדשה

התרופה החדשה נקראת Portrazza ומיוצרת על ידי חברת התרופות האמריקאית Eli Lilly and Company. התרופה החדשה ניתנת בעירוי בשילוב עם תרופות כימותרפיות המיועדות לטיפול בגידול ריאה גרורתי מסוג squamous non-small cell lung carcinoma.

סוג זה של גידול נחשב למאתגר ביותר לטיפול ואפשרויות הטיפול בחולים הסובלים מסוג זה של גידול מצומצמות ביותר. בניסויים שנערכו בחולי ריאה שסבלו מסוג זה של גידול, התברר כי הטיפול המבוסס על התרופה החדשה הצליח להאריך את תוחלת החיים שלהם באופן משמעותי.

לפי המחקרים שערכו במכון ויצמן ד"ר אסתר הרוויץ, ד"ר אסתר פירק ופרופסור מיכאל סלע מהמחלקה לאימונולוגיה, השילוב בין נוגדנים החוסמים את הקולטן עם תרופות כימותרפיות מתאימות, יוצר אפקט סינרגטי עוצמתי במיוחד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן