איגוד הרופאים מזהיר מפני שימוש במכשירי אדים לתינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אזהרת שימוש במכשיר אדים בקרב ילדים
אזהרת שימוש במכשיר אדים בקרב ילדים
מדוע מזהיר איגוד הרופאים מפני שימוש במכשיר אדים בחדר הילדים?

ארגון הרופאים הפדיאטרי בישראל, פרסם אזהרה חד משמעית מפני השימוש במכשירי אדים בקרב ילדים.

מכשירי האידוי מוצבים בחדרי ילדים ומשמשים בחורף להקלה או מניעת שיעול ומחלות אחרות בהן דרכי הנשימה מעורבות. רופאים מזהירים כי לא זו בלבד כי אין הוכחות גורסות לכך שהמכשירים יעילים, אולם אף יכולים להוות סכנה בריאותית עבור הילדים, ולעיתים אף קטלנית.

האיום המרחף מעל ראשיהם של הילדים, לדברי הרופאים הוא מחלת הליגיונרים, מחלה קטלנית הנגרמת על ידי חיידקים הנישאים באמבה אשר מתפתחת במים עומדים.

לגיונלה ומחלת הליגיונרים – סכנה לילדים

לגיונלה הינו חיידק הנמצא במים, שורד בתנאי חום, אזורים לחים, מיזוג אוויר וכעת מהווה סכנה לילדים הנחשפים אליו במסגרת מכשירי אדים. החיידק גורם למחלת הליגיונרים, צורה חמורה של דלקת ריאות.

ההדבקות בחיידק אינה עוברת מאדם לאדם, אם כי, מרבית האנשים נדבקים כתוצאה משאיפת החיידק. אנשים מבוגרים הנוהגים לעשן, ואנשים אחרים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, כמו גם ילדים, רגישים במיוחד למחלה.

מכשירי אידוי – סכנה להדבקות בלגיונרים

מכשיר אדים הינו מתקן המכיל מים ופולט אדים לסביבה. לטענת רבים, האדים מסייעים להרגעת שיעול בקרב ילדים באמצעות פיזור לחות באוויר. הורים רבים מציבים בחדרי הילדים מכשירי אדים בידיעה כי האחרון יסייע במניעת מחלות מדבקות בקרב ילדיהם.

לאחרונה, התקבלו דיווחים על מספר מקרים בהם תינוקות וילדים אושפזו במצב קשה בבית החולים בישראל, לאחר שלקו במחלת הליגיונרים כתוצאה מהשימוש במכשירי אדים. שנה קודם לכן, תינוק בן 18 חודשים מת כתוצאה מהמחלה.

במקרה זה, המחלה נגרמה על ידי חיידק הליגיונלה. מספר מקרים נוספים, הובילו רופאים להקים ועדה שתבחן את הנושא. מתוך ממצאי הוועדה ניתן היה להסיק כי רופאי ילדים צריכים להמליץ על הפסקת השימוש במכשירי אדים.

מכשירי אדים – גורם סיכון

מכשירי האידוי פולטים חלקיקים זעירים לאוויר אשר יכולים לפלוש לדרכי הנשימה של הילד, במהלך פעולת הנשימה.

חיידקי הלגיונלה פולשים למערכת הנשימה באמצעות החלקיקים הזעירים הנפלטים ממכשירי האדים, עובדה אשר מגבירה את הדאגה בקרב רופאי הילדים. אחת הסיבות הנוספות שבגינם החיידק מתפתח במכשיר האדים הוא המצאות מים עומדים במיכל המכשיר. בנוסף, החיידק מתפתח בטמפרטורות הנעות בין 20 לבין 45 מעלות צלסיוס.

תסמיני המחלה

קדחת – חום מעל 40 מעלות צלסיוס, צמרמורות, שיעול, כאבים באזור החזה, תסמינים נוירולוגים, כאבי ראש, קוצר נשימה, עייפות, אנצלופתיה, שלשולים, בחילות והקאות, כל אלה ורבים אחרים מאפיינים את מחלת הלגיונרים.

כיצד נעשה האבחון?

רופא הילדים עשוי לאסוף דגימות של הפרשות הילד מתוך דרכי הנשימה ולשלוח את הבדיקה למעבדה רפואית. בנוסף, ניתן לבצע בדיקת שתן שמטרתה לאתר חיידקים, כמו גם בדיקות דם לאיתור נוגדנים.

הטיפול יעשה באמצעות אנטיביוטיקה מסוג אזיטרומיצין, המשמשת לטיפול במחלת הליגיונרים. במקרים חמורים, המחלה מובילה לקריסת מערכת הנשימה ומוות, בייחוד בילדים ואוכלוסיות בהם המערכת החיסונית חלשה.

המלצות להורים

קיימת המלצה חדה להפסיק את השימוש במכשירי אדים, מהסיבה כי קיימת סכנה להדבקות במחלת הליגיונרים. במקביל, רופאים ואנשי מקצוע רבים ממליצים לספק מקור אוויר חלופי. חשוב להקפיד על שהות בחדרים מאווררים, בהם קיימת תחלופת אוויר מוגוברת, והסיכון להדבקות במחלות דרכי נשימה קטן.

עד כה, היה נהוג לחשוב כי שימוש במכשירי אדים, מגביר את הלחות בסביבת הילד ובכך למעשה עשוי להקל על השיעול אשר תוקף את הילדים במהלך השנה. לאחרונה השימוש במכשיר נמצא כבלתי יעיל ואף הגביר את האזהרות ביישומו בחדרי הילדים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן