השיטות האפשריות להפסקת עישון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפסקת עישון

הפסקת עישוןעל הנזקים שנגרמים לגוף מעישון אין כמעט צורך להרחיב. מחלות לב וריאות, נטייה מוגברת לפתח אלרגיות ומחלות עונתיות בדרכי הנשימה, הם רק חלק מן הנזקים על המעשן. בקרב מעשנים רמת התחלואה הכללית עולה ואין ספק שמדובר בהרגל מזיק.

לא פחות חמורים מן הנזקים שגורם המעשן לעצמו, נמצאים הנזקים שהוא גורם לסביבתו ולאנשים היקרים לו. בין המוטיבציות להפסיק לעשן, אי אפשר להתעלם גם מן המחיר הכלכלי של הסיגריות ודומיהן.

עם השנים, הלכו והתפתחו שיטות רבות שיכולות לסייע למבקשים להפסיק לעשן. בין השיטות הנפוצות ניתן לציין את הסדנאות להפסקת עישון, מדבקות הניקוטין, תרופות מרשם, שיטות לגמילה עצמית וכן שיטות של רפואה אלטרנטיבית – לפרוט מקיף של כל השיטות באתר המרכז לגמילה מעישון

מדבקות ניקוטין

בניגוד לסברה הרווחת, הניקוטין שבסיגריה אינו אחראי למרבית נזקי העישון, אך הוא ה"אשם" העיקרי בהתמכרות לסיגריות ולמוצרי עישון אחרים. לכן, חלק גדול מהאמצעים שנועדו לסייע לאדם להפסיק לעשן כרוכים בשימוש במוצרים שמכילים ניקוטין מצד אחד, ואינם מכילים את החומרים הרעילים שבסיגריות, מצד שני.

אחד המוצרים הידועים המספקים לגוף תחליף של ניקוטין, שמסייע בתהליך הגמילה, הוא מדבקת הניקוטין.

יחד עם זאת, ישנם בשוק גם מוצרים נוספים שמספקים חלופה לניקוטין שבסיגריות וביניהם משאפים, וגומי לעיסה (מסטיק ניקוטין).

סיגריה אלקטרונית

על פניו, הסיגריה האלקטרונית נראית כמו אמצעי מתוחכם וחכם לגמילה מעישון. מדובר באביזר דמוי סיגריה, אשר מדמה בצורה יפה מאוד את תהליך העישון עצמו. ישנן דגמים המכילים ניקוטין ויש כאלה שלא ויתרונה הגדול של השיטה הזו טמונה בהתמודדות עם הפן ההתנהגותי הכרוך העישון.

חלק מן ההתמכרות מוסבר בהרגל התנהגותי של המעשן שמביא אותו להזדקק לסיגריה, בשעות מסוימות, בתקופות של לחץ, לאחר הארוחה וכדומה. הסיגריה האלקטרונית נותנת לכך מענה טוב.

יחד עם זאת, חשוב לדעת שמשרד הבריאות הישראלי, וכך גם משרדים דומים ברחבי העולם, מצביעים על סיכונים בריאותיים אחרים שטמונים בתחליף עישון זה והדבר נמצא בבדיקות נוספות.

גמילה בתרופות

השיטה של גמילה מעישון באמצעות תרופות נעשית כיום באמצעות אחת מתוך שתי תרופות מרכזיות. התרופה הראשונה נקראת זייבאן והתרופה השנייה נקראת צ'מפיקס. תרופות אלה ניתנות אך ורק על פי מרשם רופא ואחוז ניכר מהנוטלים אותן דיווחו על הצלחה יפה בתהליך הגמילה.

יחד עם זאת, ראוי לציין שמדובר בתרופות שהשימוש בהם עלול להיות כרוך בתופעות לוואי משמעותיות, והשימוש בהם אינו מתאים לכל אחד, אלא תלוי במצבו הבריאותי הכללי של האדם המבקש להיגמל.

רפואה אלטרנטיבית

בין השיטות החדשות, יחסית, שמציעות דרך להפסיק לעשן, ניתן לציין את הרפואה האלטרנטיבית. תחת שם כללי זה ניתן למצוא שיטות כגון דיקור סיני (אקופונקטורה) וטיפול באמצעות צמחי מרפא. שיטות של רפואה אלטרנטיבית, ובהן הדיקור, טיפולי מגע נוספים, וטיפולים באמצעות אנרגיות, אמורים לסייע לגוף להחזיר לעצמו את האיזון הטבעי שאליו הוא שואף להגיע.

הפסקת עישון עם סדנאות

לא מעט גופים מצהירים שהם פיתחו סדנאות שמאפשרות להפסיק לעשן. פרק הזמן משתנה מסדנה לסדנה ומרביתן מבוצעות בקבוצות, מה שמאפשר אפקט של תמיכה הן מהמנחה והן מהקבוצה עצמה.

ישנן סדנאות שמועברות במסגרת קופות החולים וישנן סדנאות שמועברות על ידי חברות פרטיות.

גמילה עצמית

ישנן שיטות שמציעות אפשרות של גמילה מעישון בדרך עצמאית, לאו דווקא בעזרת עזרים ותחליפים, אלא תוך שימוש בספרים, קלטות, שיטות ביו פידבק ועוד.

חלק גדול מן השיטות הללו מבוססות על ניסיון אישי של נגמלים שהצליחו להפסיק לעשן ומבקשים לסייע בכך גם לאחרים.

לעיתים ישנם אנשים שמצליחים להפסיק לעשן מתוך כוח רצון טהור, אולם שימוש בשיטות בדוקות ומנוסות יכול בהחלט להקל על התהליך.

ראו גם:

השפעתו השלילי של העישון על הריאות שלנו

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן