תרופהשכיחותו של סרטן הריאה רק הולכת ועולה עם השנים, ולכן נעשים מאמצים רבים בכדי לנסות לסייע לחולים. מעבר לכך, מחלה זו נחשבת לאחת הקשות עם סיכויי ריפוי קטנים באופן יחסי.

תרופה חדשה אשר אושרה לאחרונה על ידי ה FDA (מנהל התרופות והמזון האמריקאי) המחמיר בהליך אישור מזורז, נקראת אפנטיב, והיא מסתמנת כבעלת יעילות מסוימת, למרות תופעות הלוואי הרבות הנגרמות ממנה.

תרופה זו נמצאה יעילה במקרים של NCLC, הנגרם ממוטציה בגן EGFR. למרבה הפליאה סוג מחלה זה, תוקף פעמים רבות, דווקא נשים צעירות אשר אין בעברן חשיפה לעישון.

כיום, תרופה זו מועמדת להיות מאושרת גם על ידי משרד הבריאות הישראלי. למרות האישור האמריקאי שכבר ניתן לה, ממשיכים בישראל לבחון אותה במספר ניסויים קליניים.

הטיפול המוצע בסרטן ריאה

הסיבות והגורמים לסרטן הריאה הינם רבים, וחלקם אף סביבתיים, כמו למשל חשיפה לעשן סיגריות. עם זאת, בשנים האחרונות התגלתה מוטציה בגן EGFR שהינו קולטן הגורם לגדילה אפילתיאלית, שעלול להיות מעורב בכרבע ממספר סרטני הריאה הקיימים.

בעקבות המוטציה, הגן נעשה פעיל יותר, וגורם לגדילת מסה גידולית. חלק מהתרופות החדשניות עשויות לעכב את הגן הפגוע ולגרום להקלה בתסמינים, ולנסיגה בגודל הגידול.

יעילותן של התרופות הינה גדולה, והן נחשבות כפורצות דרך בתחום זה של רפואה גנטית. מעבר לכך, תופעות הלוואי שלהן פחותות משל התרופות הכימותרפיות, כך שהן עשויות להקנות איכות חיים טובה יותר לחולים.

חסרונן הגדול של תרופות אלו הן פיתוח עמידות כנגדן. עם הזמן, הגוף מפתח עמידות כלשהי כנגד הטיפול, עובדה אשר עלולה להשפיע על גודל הגידול. אחד ממגוון הפתרונות אשר נמצא כנגד עמידות זו, היא התרופה אפנטיב אשר מנסה לעכב את המוטציה הגנטית EGFR, בדרך קצת שונה.

היא נמצאה יעילה במספר מחקרים אשר הוכיחו אותה לאחר גילוי עמידות החולים לתרופות כימותרפיות או תרופות גנטיות כמו טרסבה, אירסה ואחרים. גם לתרופה זו קיימים תופעות לוואי כמו שלשולים או פריחה עורית. אולם תופעות לוואי אלו לא משמעותיות, וניתנות לטיפול, במיוחד כשלוקחים בחשבון את תועלתה של התרופה.

הוכחת יעילותה של אפנטיב AFATINIB))

אפנטיב אושרה לאחרונה לשימוש, על ידי ה FDA, לחולי NSCLC- Non Small Cell Lung Cancer, גם כתרופת הבחירה כקו ראשון (כלומר טיפול ראשוני, ללא צורך בניסיון תרופתי בעבר). היא נחשבת לתרופה ביולוגית, אשר עשויה להחליף טיפולים כימותרפיים, ולהפוך את סרטן הריאה למחלה כרונית. אישור התרופה ניתן לה לאחר עמידה בניסוי פאזה שלישית, אשר ממצאיו העלו כי חולים אשר קיבלו אפנטיב כקו ראשון חיו פי שנים מאשר חולים שקיבלו כימותרפיה כקו ראשון.

כמו כן, אצל כמעט ממחצית נוטלי התרופה, התגלתה חוסר התקדמות של המחלה לאחר שנת טיפול אחת. חוסר התקדמות במחלה, מסייעת גם להפחתה בתופעות הוואי הנגרמות עקב הגידול הלוחץ, ומסייעת לשיפור איכות חייהם של המטופלים.

מנגנון הפעולה של אפנטיב הוא חסימת ErbB אשר חוסם את הקולטנים ל EGFR. מעבר לכך, ErbB מעורב גם במנגנונים אחרים של התפשטות גידולים כמו בסרטן השד, סרטני ראש למיניהם, וצוואר. יתרונה של תרופה זו היא בכך שהיא ממוקדת מטרה, ומצליחה לגרום להארכת תוחלת החיים ושיפור איכות החיים.

במכון במרכז הרפואי תל השומר ובמרכז רפואי סורוקה בבאר שבע, מתקיים בימים אלה ניסוי נוסף לאפניטיב, בקרב חולים אשר לא התנסו בעבר באחד מהטיפולים הסטנדרטיים של סרטן הריאה. במקביל, נעשים ניסויים נוספים אשר מוכיחים את עילות התרופה גם בסוגי סרטנים אחרים, אשר מערבים מוטציות זהות.

ראו מחקר נוסף בנושא:

בשורות טובות לחולי סרטן הריאות: מחקר בחן יעילותה של תרופת אפניטיב

דילוג לתוכן