בדיקת נשיפה לאבחון אסתמה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אסתמהבמאמר שלפניכם נתמקד בבדיקות שונות שמטרתן לאבחן אסתמה ומאחר ומדובר על מחלה של מערכת הנשימה, הרי שהבדיקות המתאימות לאבחון המחלה הן בדיקות הנשיפה.

ספירומטריה

בדיקת ספירומטריה משמשת להערכה של איכות התפקוד של הריאות באמצעות מכשיר שנקרא ספירומטר.

המכשיר מאפשר למדוד את הנפח של האוויר שנושף הנבדק מהריאות במהלך שנייה אחת ואת נפח האוויר הכולל שנושף הנבדק מהריאות. לאחר שמתבצעת המדידה של הערכים, ניתן להשוות אותם לערכים הנורמאליים באוכלוסייה בהתאם לגילו של הנבדק ולראות היכן תפקוד הריאות שלו ממוקם ביחס לנורמה.

כמו כן ניתן לבצע את הבדיקה בשני שלבים כשבשלב הראשון מבצעים את הבדיקה ללא שימוש במרחיבי סימפונות ובשלב השני מבצעים אותה לאחר שימוש במרחיבי סימפונות. במידה והתוצאה השתפרה מאוד, ניתן במצבים מסוימים לאשר כי הנבדק סובל מאסתמה.

בדיקת היענות של דרכי האוויר

בדיקה נוספת שמבוצעת באמצעות הספירומטר. בבדיקה זו מנסים להשרות היצרות של דרכי האוויר באמצעות שימוש במטאכולין או היסטמין במבוגרים או באמצעות ביצוע פעילות גופנית בילדים קטנים. בשלב הראשון מבצעים את הבדיקה ללא השרייה של היצרות ואילו בשלב השני מבצעים את הבדיקה לאחר השרייה של היצרות ובודקים עד כמה השתנו הערכים של התוצאות.

במקרים רבים נהוג לבצע את הבדיקה במספר שלבים כאשר בין שלב לשלב מגדילים את המינון של החומר שאמור להשרות את ההתכווצות של נתיבי האוויר (או שמגבירים את מידת העצימות של הפעילות הגופנית). במקרים מסוימים ממשיכים את הבדיקה במתן של מרחיבי סמפונות לבדיקת התגובה של מערכת הנשימה.

בדיקת Peak expiratory flow test

בבדיקה זו נעשה שימוש במכשיר שנקרא peak flow meter או מד שיא הנשיפה. גם בדיקה זו מבוצעת בשני שלבים. בשלב הראשון הנבדק צריך לנשוף מלוא הריאות לתוך המכשיר ובשלב השני לחזור על הפעולה לאחר נטילה של תרופות קצרות טווח לטיפול באסתמה. לאחר ההשוואה בין הערכים של המדידה הראשונה לשנייה ניתן לראות האם הנבדק זקוק לתרופות אלו או לא.

בדיקה זו מבוצעת לא רק לאבחון של אסתמה אלא גם לביצוע של הערכות יומיומיות של מצב המחלה ולאבחון של מצבים שיש בהם כדי לנבא על התקף הממשמש ובא במטרה להגיש למטופל טיפול מונע מבעוד מועד.

בדיקת Fraction of Exhaled Nitric Oxide

NO הוא מתווך ביולוגי שמשחק תפקיד מרכזי במנגנון ההרפיה של השרירים החלקים בגופנו. NO משוחרר מהתאים בדופן מערכת הנשימה ועל ידי מדידה של רמתו באוויר הננשף על ידי הנבדק, ניתן ללמוד על מצב הדלקת בדרכי הנשימה שלו וזאת כיוון שבמצבי דלקת, רמתו עולה.

במחקרים רבים נמצא כי היעילות של בדיקת רמת ה- NO באוויר הננשף גבוהה יותר מהיעילות של המבחנים בהם משרים כיווץ של הסמפונות באמצעות פעילות גופנית וכי מדובר על בדיקה בעלת רמת רגישות גבוהה לפחות כמו הבדיקות בהן נעשה שימוש במטאכולין או היסטמין. עם זאת, בניגוד לבדיקות הנ"ל, מדובר על בדיקה שלא כרוכה בתופעות לוואי לא נעימות. בנוסף לכך הבדיקה מתאימה לביצוע בקרב ילדים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן