בדיקת CT שיגרתית הכרחית בקרב מעשנים כבדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סיגריות

סיגריותשיעור התחלואה של סרטן ריאה נמצא בעלייה מתמדת, והיום עומד בראש רשימת גורמי התמותה מסרטן, הראשון בקרב גברים והשלישי אצל הנשים. בישראל מאובחנים כ-1,500 חולי סרטן ריאות חדשים בכל שנה. גורם הסיכון העיקרי הנו עישון.

מומחים ממליצים למעשנים מבוגרים הנמצאים בסיכון גבוה לחלות בסרטן הריאות, לעבור סריקות CT שנתיות, באופן קבוע מתוך האמונה שהממצאים עשויים לסייע ואולי אף למנוע את ההתפשטות של המחלה הקטלנית.

מעשנים ומעשנים לשעבר, נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן הריאות וסיכון מוגבר למוות, כפועל היוצא מכך.

מחקר גדול שהתרכז במעשנים כבדים, ערך השוואה בין סריקות CT ריאות לעומת צילומי רנטגן של החזה והריאות, מצא כי סריקות CT מקטינות את הסיכון למוות מסרטן ריאות. זהו המחקר הראשון מסוגו שהראה כי סריקה באמצעות בדיקת CT עשויה להציל חיים.

עם זאת, לא כל הפרטים מהמחקר פורסמו על ידי רופאים ומדענים אשר ערכו את המחקר. מסיבה זאת, האגודה האמריקנית לסרטן, עדיין לא ממליצה באופן חד משמעי על ביצוע הבדיקה בקרב מעשנים ומעשנים לשעבר.

תוצאות המחקר – מעשנים ומעשנים לשעבר עשויים להפיק תועלת מבדיקות ריאות באמצעות CT

תוצאות המחקר הן סימנים ראשונים לכך שכל בדיקה יכולה להפחית את מקרי המוות של סרטן הריאות. במחקר השתתפו מעל ל -50,000 מעשנים כבדים בעבר ובהווה – כאלה שנהגו לעשן חפיסת סיגריות ביום, במשך 30שנים ונמצאים בטווח הגילאיים 55-74. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות, כאשר בקבוצה הראשונה בוצעו בדיקות CT ואילו באחרת בוצע צילום חזה.

הסריקות בוצעו במשך שלוש שנים ולאחר מכן היו תחת מעקב אשר נמשך חמש שנים. התוצאות הראשוניות של הניסוי הצביעו על ירידה במקרי המוות מסרטן הריאות בקרב המשתתפים שעברו בדיקות CT שגרתיות ועקביות.

התוצאות הראו 354 מקרי מוות מסרטן הריאות, אשר התרחש ובקרב אלה שעברו CT, לעומת 442 מקרי מוות בקרב אלו שבוצע אצלם צילום חזה ((X-ray. התוצאות הצביעו על ירידה של כעשרים אחוזים במקרי המוות ,לטובת בדיקת ה-CT.

 רופאים ממליצים על מעקב CT באופן שיגרתי אצל המאובחנים עם מחלות סרטן

האם סרטן הריאות נכנס לרשימה?

נכון לעכשיו, ברוב המקרים, ההקרנות לסרטן הריאות אינן מומלצות ואינן מכוסות על ידי ביטוח רפואי. עם זאת, האגודה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית והאגודה לסרטן האמריקנית ממליצות על מעקב CT אצל אנשים בגילאי 55-74, הנמצאים בסיכון מוגברו אשר נהגו לעשן חפיסת סיגריות או יותר, במשך 30 שנים.

ההמלצה נוגעת למי שגילו הוא 50 ומעלה, אשר נהג לעשן מעל לחפיסת סיגריות ליום, במשך 20 שנים או יותר ובעלי גורם סיכון נוסף לסרטן הריאות. הגורם הנוסף יכול לכלול חשיפה לראדון או חשיפה תעסוקתית לחומרים כימיים מסוימים.

בדיקות CT של סרטן השד, צוואר הרחם וסרטן מעי גס הוכחו כמפחיתות את הסיכון למוות ממחלות אלה בהשוואה למי שלא עבר סריקות.

מהם הסיכונים הכרוכים בבדיקת CT ריאות?

ראשית, בדיקת CT עלולה להציג ממצאים חריגים בכ -20 עד60 אחוזים מהמעשנים ומעשנים לשעבר, אולם מרבית הליקויים הם שרידים שלצלקות מדלקת שהתרחשה בעבר. הממצאים עשויים להטעות את הבוחן ולהוביל להחלטות שגויות.

מציאת ליקויים קטנים, המצריכים מעקב וסריקות. בדיקת CT ניחנת ביכולת לאבחן גושים או כתמים על גבי הריאות, אולם מצריכות מעקב CT כדי לאתר שינויים.
חשיפה לקרינה. סריקות  CT חושפות את הנבדק לקרינה. בהשוואה לאזורים אחרים של הגוף, כגון השד, חשיפת הריאות לקרינה מסוג זה מגדילה את הסיכוי לחלות בסרטן.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

חוקרים גילו את הגורם המסתורי למחלת הריאות כתוצאה מסיגריות אלקטרוניות התגלה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן