על ההשפעה ההרסנית של נגיף הקורונה על הריאות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

על ההשפעה ההרסנית של נגיף הקורונה על הריאות

גם כיום, אנשים רבים עדיין מתייחסים לקורונה כאלה "לא יותר משפעת". אבל מדובר במחלה מסוג אחר לגמרי ואם כבר ניתן להשוותעל ההשפעה ההרסנית של נגיף הקורונה על הריאות אותה למחלות אחרות, אחרי שהיא דומה יותר למחלת סארס. לא כל השלכות המחלה לטווח הארוך ידועות ויש עדיין לא מעט שטחים לא ממופים, אך חלק מההשפעות ההרסניות של הנגיף ידועות היטב. בדקנו איך הנגיף משפיע על הריאות ועד כמה השפעתו יכולה להיות הרסנית.

מה באמת קורה בריאותיהם של חולי קורונה?

פרסומים עדכניים (נובמבר 2020) של ארגון הבריאות העולמי מגלים עד כמה היכה נגיף הקורונה בעולם. כ-50 מיליון חולים מאומתים ומעל למיליון מתים והציבור עדיין מחכה בקוצר רוח לחיסון שנבדק בימים אלה.

לאחר שחולה נדבק בקורונה, עשוי הנגיף להגיע מהר למדי דרך מערכת הנשימה לתוך הריאות. כפי שקורה במחלות וויראליות אחרות, הנגיף חודר לתוך תאים בגופו של החולה לצורך התרבות. במקרה של קורונה, דבר זה מתרחש בעיקר בתוך הריאות. בתהליך השכפול של הווירוס, תאי ריאה לא רק מביאים להתרבות של נגיף הקורונה בגוף אלא גם נהרסים ומתים. התאים המתים ביחד עם תסמינים נוספים כגון גודש עקב תהליכים דלקתיים, גורמים לסימפטומים כגון שיעול, קוצר נשימה וכדומה. התהליך הדלקתי, שבו הגוף מנסה להתמודד עם גורם המחלה, הוא זה שמביא לעליה החום בקרב אחוז ניכר מהחולים.

החולים שסובלים מתסמינים קלים ולאחר מכן מחלימים, מתגברים על המחלה בזכות מערכת החיסון האיתנה. כאשר לא סובלים ממחלות רקע, לרוב לא יזדקק החולה לאשפוז ובוודאי שלא למכונת הנשמה. אולם בקרב הסובלים ממחלות רקע או בחולים מבוגרים הדלקת מצטברת בריאות באופן שחורג מהצורך להיאבק בנגיף. בשלב זה, עוד אזורים נוספים בריאות נפגעים, עשויה להתפתח דלקת ריאות ותגובת יתר של מערכת החיסון מקשה על ההתמודדות עם המחלה.

מה ניתן ללמוד ממחקרים אחרונים על השפעת הקורונה על הריאות?

מחקרים חדשים מגלים שווירוס הקורנה עשוי לפגוע בריאות בצורה רב מוקדית. בקרב חולים בסיכון זיהום מתפשט מהר, ולא בריאה אחת אלא בשתיהן. החולים קשה עשויים להזדקק למכונת הנשמה אך לעיתים גם זה איננו מספיק. חולים שמצבם קריטי סובלים מכשל של מערכת הנשימה. ריאותיהם קרסו, הם עשויים להידרש לטיפול אגרסיבי אף יותר על מנת לספק לגוף חמצן ולסלק את הפחמן הדו חמצני.

למרות שלא כל ההשפעות ארוכות הטווח נחקרו, ידוע כי לא כל החולים מחלימים באופן מלא. כאשר הנזק לריאות התפשט מאוד, הגוף עלול שלא להצליח לשקם את הנזק באופן מלא, אפילו בהינתן הטפול הטוב ביותר וגם לאחר שלמעשה מחלת הקורונה חלפה.

האם רק חולי ריאות הופכים למדבקים?

השפעת הקורונה על החולים מתמקדת בעיקר בריאות. בתור מחלה ריאה המקושרת עם דרכי הנשימה, חלק מהחולים נוטים להשתעל, להתעטש וכך רסיסי הרוק גורמים להדבקה (זהו נגיף הנישא באוויר). יחד עם זאת, הולכים ומצטברים המקרים שבהם המחלה גורמת לנזקים נוספים, מעבר לפגיעה בריאות. לדוגמא פגיעה בכליות, עלית הסיכון לשבץ ועוד. אך האם רק החולים שמפתחים שיעול או פגיעה בריאות הופכים למדבקים? קרוב לוודאי שלא.

ידוע היטב כי מרבית האנשים שחלו בקורונה בסופו של דבר יחלימו ממנה ואף לא יסבלו מתסמינים כלשהם. יחד עם זאת, גם אנשים שלא סובלים מתסמינים כגון חום או שיעול, עשויים להיות מדבקים, כלומר לסייע בלא יודעין להתפשטות המחלה. מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי עדיין אין הסכמה לגבי המסוכנות של חולה ללא תסמינים אך ככל הנראה, כאשר החולה נעשה סימפטומטי והקורונה משפיעה על מערכת הנשימה, עולה מאוד הסיכון להדבקה.

מקורות:
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן