ויטמין E ומחלות ריאה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ויטמין

ויטמיןרבים כיום נוטלים תוספי תזונה שונים לשיפור ומניעה של מחלות וסימפטומים אשר מהם הם סובלים. תוספי התזונה כוללים ויטמינים או צמחים אשר ידועים ביתרונותיהם. מחקר אשר התפרסם בכתב עת רפואי, לאחר שהתמקד בנתוני בריאות של נשים, מצא קשר בין ויטמיןE  לסיכון מופחת למחלת ריאות כרונית. מחקר זה פורסם לאחר ממצאים סותרים אשר הועלו על ידי מספר מחקרים, ולא היו עקביים בתוצאתם.

מחקר זה שפורסם, כלל נתונים של 40 אלף נשים. בתחילת המחקר אף אחת מהנשים לא סבלה ממחלת ריאות. המעקב אשר ארך כ-10 שנים נעשה על שתי קבוצות של נחקרות: קבוצת נשים אשר נטלה ויטמין E  וקבוצת ביקורת שלא נטלה תוספים כלשהם. בסוף תקופת המעקב, נמצא כי הנשים אשר לא נטלו ויטמיןE  היו בסיכון יתר לפתח מחלת ריאות כרונית, באופן השוואתי. חישוב הסיכון לקח בחשבון רק את גורם לקיחת התוספים ולא גורמים אחרים כמו גיל או עישון. ממצא זה יכול להיות מועיל במניעת מחלת ריאות, באמצעים פשוטים ולא פולשניים, בהיעדר טיפולים או בדיקות מניעתיות אחרות.

ממצאי מחקרים קודמים

מספר מחקרים מוקדמים נעשו על מנת להבין את ההשפעה של ויטמין E  על הסיכון לחלות במחלות ריאה. חלק ממחקרים אלו קשרו את הסיכון גם לרמת העישון ולפעילות הגופנית אשר התבצעה על ידי האנשים. השפעת הוויטמין הוכח בתחילה על סדרת מחקרים שנעשתה על בעלי חיים, ובהם נראה כי הוויטמין משפיע על המערכת החיסונית ומגן מפני זיהום ויראלי ונגיפי. אך במחקר פינלנדי, אשר נערך בשנים 1985 ל 1993 על כ- 30,000 אנשים, נמצא כי 900 מהם היו חולים בדלקת ריאות, למרות לקיחת ויטמין E. עם זאת, מסקנות המחקר היו כי הוויטמין הביא להורדה של 70% בסיכון למחלת ריאות, במידה והייתה גם הורדה במספר הסיגריות.

מחקרים אחרים, חדשים יותר, הוכיחו את הקשר שבין נטילת הוויטמין פעמיים ביום ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), בקרב נשים. הממצאים לגבי גברים, לא היו חד משמעיים. מחקר אמריקאי אשר הסתיים בשנת 2004, מצא ירידה של 10% בסיכון להתפתחות המחלה, הן בקרב מעשנות והן בקרב נשים אשר לא עישנו בגילאי 45 ומעלה.

חשוב לציין כי מחקרים אחרים הוכיחו ממצאים הפוכים וסותרים, עד כי מחקר מסוים אף מצא כי צריכת וויטמיןE  בכמויות גדולות עלולה לעלות את הסיכון להתפתחות מחלת ריאות. כך שלמעשה, לא קיימת תמימות דעים בנושא זה, בקרב החוקרים.

מהו וויטמין E?

וויטמין E  ידוע במאפייניו כנוגד חמצון. הקשר בינו לבין מחלת ריאות הוא בכך שהוא מגן מפני רדיקלים חופשיים ומולקולות אשר נוטות לפגוע באיברים הרגישים לחמצון, כמו לב, כל דם וגם ריאות. בדרך כלל הוויטמין נלקח באמצעות תוספי תזונה, אולם הוא נמצא בירקות ירוקים, שמנים שונים (כמו קנולה ושמן סויה), זרעים ואגוזים, ביצים וכבד. היכולת לספוג וויטמין E מהמזון היא קטנה, ולכן לקבלת השפעתו המקסימלית יש לקחת אותו באמצעות תוספים חיצוניים.

הוויטמין נמצא קשור לסיכון מופחת למחלות לב וכן נעשו מחקרים בכדי למצוא קשר בינו לבין מחלת סרטן. הסיבה לניסיון למצוא קשרים נעוצה בעובדה כי יש לוויטמין זה פעילות חיובית על מערכת החיסון ועל מערכות אחרות בגוף.

מעבר לכך, נמצאו לוויטמין זה יתרונות רבים, כמו יכולתו לשמור על תפקוד מוחי תקין במיוחד בגיל המבוגר, לשמור ולאזן את המערכת ההורמונלית ואת תסמיני גיל המעבר. כמו כן, הוא משפר את זרימת דם ושומר על חיוניותו של הלב.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן