חיסון לפגים חולי מחלות ריאה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

השכיחות של מקרי ההידבקות בנגיף ה- RSV גבוהה במיוחד במהלך חודשי החורף. הנגיף גורם לזיהום בדרכי הנשימה העליונות ובמקרי ההדבקה החמורים עלול אף לגרום לתקופת אשפוז ארוכה במחלקת טיפול נמרץ.

הנגיף תוקף בעיקר תינוקות וכיום ידוע כי תינוקות מתחת לגיל שנה בדגש על פגים שנולדו לפני השבוע השלושים וחמישה להיריון, מהווים קבוצת סיכון להידבק בנגיף.

בנוסף לכך, גם ילדים החולים במחלות כרוניות של מערכת הנשימה וילדים הסובלים ממום מולד בלב מהווים קבוצת סיכון להידבקות בנגיף המסוכן. מאחר ומדובר בנגיף שמהווה את הגורם המרכזי לתחלואה ואשפוז בקרב תינוקות עד גיל שנה ואחד הגורמים המרכזיים לפגיעה במערכת הנשימה כשבין היתר מדובר על ברונכיוליטיס ואסטמה, כיום ניתן לקבל חיסון נגד הנגיף בזריקה אחת לחודש במשך חמישה חודשים.

החלטות ועדת סל התרופות לשנת 2013

בשנת 2013 החליטו חברי וועדת סל התרופות להרחיב את הזכאות לקבלת החיסון ולכלול בקבוצת הזכאים גם פגים שנולדו לפני השבוע השלושים וחמישה להיריון, שטרם מלאו להם שישה חודשים בחודש נובמבר (החודש בו מתחילה עונת ההידבקות בנגיף בישראל). מדובר על הרחבה חשובה וזאת כיוון שעד שנת 2011, הזכאות לקבלת החיסון הייתה רלוונטית רק עבור פגים שנולדו לפני השבוע השלושים ושלושה להיריון, שטרם מלאה להם שנה עד חודש נובמבר.

הסכנות שבהידבקות בנגיף

נגיף ה- RSV תוקף בעיקר ילדים עד גיל שנתיים. ברוב המקרים הנגיף גורם למחלה קלה יחסית הבאה לידי ביטוי בשיעול ונזלת, הנמשכת מספר ימים. עם זאת, במידה והחולה נמצא באחת מקבוצות הסיכון שהזכרנו לעיל, הרי שמדובר על מצב שונה לגמרי. למעשה חולה בקבוצת סיכון נמצא בסכנת חיים של ממש.

הסיבה לכך שההדבקה עלולה להיות קטלנית עבור תינוקות שנולדו פגים נעוצה בעובדה שהריאות של תינוקות שנולדו טרם זמנם עדיין לא התפתחו במלואן וכן בעובדה שתינוקות שנולדו פגים סובלים ממחסור בנוגדנים מסוימים המועברים לעובר מהאם דרך חבל הטבור.

מחסור בנוגדנים

רבים לא יודעים זאת, אך מעבר לחומרי ההזנה, דרך חבל הטבור מעבירה האישה ההרה לעובר גם נוגדנים, המהווים חלק חשוב במערכת החיסון. העברת הנוגדנים דרך חבל הטבור מתרחשת במהלך הטרימסטר השלישי להיריון, לאחר השבוע העשרים ושמונה.

כמות הנוגדנים משתנה בהתאם לשבוע ההיריון כך שרק לאחר השבוע השלושים ושבעה כמות הנוגדנים גבוהה מהנורמה ואילו רמת הנוגדנים הנמצאת בדמו של התינוק הנולד בין השבוע השלושים ושניים לשבוע השלושים וחמישה, נמוכה בכחמישים אחוז מכמות הנוגדנים שניתן למצוא בדמו של תינוק שנולד במועד.

התפתחות לא מספקת של הריאות

מעבר לכך שרמת הנוגדנים בדמו של תינוק שנולד טרם זמנו נמוכה בהשוואה לכמות הנוגדנים בדמו של תינוק שנולד במועד, הרי שגם מערכת הנשימה של תינוק שנולד פג אינה מפותחת מספיק. כיום ידוע כי הריאות של תינוק שנולד לפני השבוע השלושים ושישה להיריון אינן מפותחות מספיק וזאת כיוון שהריאות מתפתחות באופן מלא רק סמוך לשבוע השלושים ושישה.

לאור זאת, פגים שנולדו בין השבוע השלושים ושניים לשבוע השלושים וחמישה, נמצאים בסיכון לתחלואה קשה וממושכת שעלולה להיות קטלנית בעקבות הידבקות בנגיף ה- RSV, בדיוק כמו פגים שנולדו בשבוע השלושים ושניים להיריון. החדשות הטובות עבור תינוקות שנולדו פגים ושאינם זכאים לקבלת החיסון מפאת גילם, מגיעות מכיוון עמותת לה"ב, העמותה למען הפגים בישראל.

העמותה, המודעת לבעייתיות שבהשגת החיסון ולחשיבות שלו, הקימה קרן מיוחדת המסייעת להורים לפגים לרכוש את החיסון, גם אם ילדיהם לא עומדים בקריטריונים שקבע משרד הבריאות.

ראו גם:

ברונכיטיס אקוטית

חיידקים הגורמים לדלקת ריאות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן