הגורם המסתורי למחלת הריאות כתוצאה מסיגריות אלקטרוניות התגלה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הגורם המסתורי למחלת הריאות כתוצאה מסיגריות אלקטרוניות התגלה

מזה מספר חודשים שמדברים על כך שמחלת ריאות משונה נגרמת כתוצאה משימוש בסיגריות אלקטרוניות. דובר על כך שמדובר בעיקר על סיגריות אשר נמכרות במקומות לא מורשים. נמצא גם שהנפגעים העיקריים היו צעירים סביב שנות העשרים בחייהם. המחלה המוזרה שנמצא שאינה מחלה זיהומית ומקורה אינו ויראלי או חיידקי הדהימה רבים והדאיגה אפילו את נשיא ארה"ב. מאז הגילוי והקישור בין המחלה המוזרה לבין הסיגריה האלקטרונית חוקרים עבדו במרץ על מנת לגלות את הקשר והיום, כמה חודשים אחרי, נראה שיש תוצאות לעבודה.

האם ויטמין תמים גורם לנזק המיוחס לסיגריות אלקטרוניות?

מהבדיקות האינטנסיביות נמצא כי כנראה הגורם הוא ויטמין. נשמע תמוה? ויטמינים, כמו כל חומר אחר, יכולים להועיל במקום אחד הגורם המסתורי למחלת הריאות כתוצאה מסיגריות אלקטרוניות התגלהאו במינון מסוים ויכולים להזיק כשהם מגיעים למקום הלא נכון או במינון לא מתאים. מדובר על ויטמין E אצטט אשר נמצא בנוזל האידוי של הסיגריה. כפי שציינו, כשויטמין נמצא במקום הנכון הוא בהחלט חיוני ותורם. כך גם ויטמין E אצטט. כשהגוף מקבל אותו בתזונה, הוא חיוני למערכות רבות ובמיוחד לעור. את הויטמין אנו מקבלים במזונות בריאים וטובים כמו שמן זית, אגוזים, ירקות עליים ועוד.

אז היכן הוויטמין גורם נזק?

כאשר הויטמין מגיע לריאות הוא עושה בלגן גדול. זהו חומר דביק, ודביקות אינה דבר המוסיף לתפקודן של הריאות. החומר גורם להרס של ממש ברקמת הריאות ולאותם תסמינים אותם היה ניתן לראות אצל החולים כמו שיעול קשה, קוצר נשימה, חום גבוה ואפילו אי ספיקת ריאות או מוות במקרים החמורים ביותר. ההשערה שהרכיב הבעייתי היא ויטמין E אצטט מקבלת חיזוק בכך שאצל כל החולים שנלקחו דגימת נוזל מריאותיהם היה גם ויטמין E אצטט. אמנם היו גם חומרים נוספים שנמצאו בשכיחות גבוהה כמו THC, החומר הפעיל בקנאביס שגם הוא הופך דביק כאשר הוא מחומם או הניקוטין עצמו, אך אצל כולם נמצא ויטמין E אצטט ולכן זהו החומר אשר החוקרים סבורים שהוא הגורם, לפחות הגורם המרכזי.

האם החורים בדקו גם חומרים נוספים?

החוקרים בדקו האם חומרים נוספים שעלולים לגרום לנזק אכן נמצאים בנוזל הריאות של הנבדקים. נבדקו חומרים כמו שמנים צמחיים שונים, שמנים מינרליים, נפט ועוד אך אלה לא נמצאו בנוזל הריאות. בינתיים ויטמין E אצטט הוא הרעלן העיקרי אשר החוקרים בטוחים שהוא גורם מרכזי למחלה. המחקרים ממשיכים ויתכן שימצאו בהמשך חומרים נוספים שישנו קשר ברור ביניהם לבין המחלה.

האם התופעה היא קטלנית ומתפשטת?

כן, ממש כמו מגיפה אמיתית, למרות הגילויים המחלה עדיין כאן והסיגריות האלקטרוניות ממשיכות לדרדר את בריאותם של אנשים נוספים. נכון לנובמבר 2019 אושפזו כ- 2050 איש ונפטרו מהמחלה קרוב לארבעים! אין ספק שיהיה צורך לפעול באופן תקיף על מנת לעצור את המחלה והתפשטותה.

אילו פעולות נעשו עד כה?

פעולה משמעותית שנעשתה הגיעה דווקא מטעם הגורם עצמו: חברת הסיגריות האלקטרוניות ג'ול. החברה בדקה ומצאה שהטעם האהוב על צעירים באופן בולט הוא מנטה. עקב כך הודיעה החברה שתפסיק לשווק סיגריות אלקטרוניות בטעם מנטה. הדבר נועד להפחתת כמות הצעירים המעשנים ולהפחית את ההתמכרות לעישון של צעירים שלא עישנו עד כה.

השערות על נזקים נוספים שגורמת הסיגריה האלקטרונית

המחקרים על השפעת הסיגריה האלקטרונית נמצאים יחסית בתחילתם, אך החוקרים במחקרים השונים מצאו שהסיגריה משפיעה על מבנה הדנ"א לפחות אצל עכברים, מה שיכול להביא להתפתחות סרטן הריאות וכן לשינויים מולקולריים במבנה הפה.
לסיכום, היום כבר ברור וידוע שסיגריות אלקטרוניות אינן מוצר תמים ואינן בהכרח תחליף בריא יותר לסיגריות רגילות. לכן, עישון סיגריות אלה והרגעת המצפון שהן טובות הרבה יותר אינו נכון. היום כבר יש לכך הוכחות ברורות ומוצקות.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

על נזקי העישון לריאות

מחקר בחן את החשיבות הרבה שיש לגמילה מעישון מגיל צעיר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן