הקשר בין סרטן הריאות לכריתת טחול

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחקרמדי שנה אנחנו נחשפים לתגליות מדעיות פורצות דרך שהתגלו בתחום חקר הסרטן. אחת התגליות המעניינות והמרתקות ביותר התגלו לאחרונה כאן בישראל, או ליתר דיוק במעבדה לחקר גידולי הריאה הפועלת במסגרת מכון הריאה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים בראשותו של דוקטור פרידלנדר צבי. לפי התגלית החדשה שבה נעסוק במאמר שלפניכם, נראה כי ניתן להשפיע על גידולי ריאה באמצעות הסרה של הטחול.

יחסי הגומלין בין הגידול הסרטני למערכת החיסון

המחקר המהפכני נערך בין היתר על ידי דוקטור לירן לוי במסגרת מלגה הנקראת "רופא-חוקר" (הניתנת לרופאים מצטיינים שעוסקים במקביל במחקר על ידי הדסה) ודוקטור מישאליאן ענבל, חוקרת בכירה במעבדה המתמחה באימונולוגיה (חקר מערכת החיסון).

החוקרים החליטו להתמקד דווקא בטחול שכן עיקר העבודה של המעבדה לגידולי ריאה הוא לנסות להבין את הקשר בין המערכת החיסונית שלנו לבין הגידולים הסרטניים.

לפי החוקרים שערכו את המחקר קיימת השערה לפיה הסרטן מצליח להערים על מערכת החיסון באמצעות מנגנון מתוחכם הבא לידי ביטוי בכך שהוא מגביר את הייצור של תאים מסוימים, המהווים חלק ממערכת החיסון. תפקידם של התאים המיוצרים ביתר בהשראת הגידול הסרטני הוא לווסת את הפעילות של מערכת החיסון ולמנוע פעילות יתר שעשויה להוביל להתפתחות של מחלות אוטואימוניות.

לפיכך, כאשר תאים אלו מיוצרים ביתר, הפעילות התקינה של מערכת החיסון מופרעת ונפגעת והגידול יכול להתפתח תוך שהוא למעשה חומק מתאי מערכת החיסון.

יש לציין בנקודה זו כי בכל רחבי העולם נערכים מחקרים המנסים לפתח תרופה לסרטן באמצעות פגיעה במנגנונים בהם משפיע הגידול הסרטני על מערכת החיסון אך תחום זה עדיין נמצא בחיתוליו שכן האופן שבו משפיע הגידול על מערכת החיסון והדרך שבה הוא מצליח לחמוק מתאי מערכת החיסון עדיין לא ברורים עד תום.

מדוע התמקדו החוקרים דווקא בטחול?

התאים הרלוונטיים שהגידול הסרטני גורם לשגשוג יתר שלהם נמצאים בעיקר בטחול. זוהי הסיבה בגינה החוקרים החליטו לבחון את ההשפעה של כריתת הטחול על התפתחות גידולי הריאה בעכברים.

המחקר המדובר נמשך סך הכול שנתיים ולפי הממצאים שיפורסמו בקרוב בכתב העת המדעי היוקרתי Oncoimmunology, נראה כי הסרת הטחול בעכברים שסבלו מגידולי ריאה בשלבים מתקדמים, הובילה לנסיגה משמעותית בגידולים ובגרורות.

מדובר על ממצא מרתק שכן סרטן הריאות הוא אחד מסוגי הגידולים הקטלניים ביותר והשכיחים ביותר. בנוסף לכך, מדובר על גידול סרטני המתגלה ברוב המקרים בשלבים מתקדמים יחסית, בהם סיכויי ההישרדות נמוכים מאוד. מאחר והסרת הטחול עלולה לגרום לתופעות לוואי לא קלות ואף להוביל לסיבוכים חמורים בקרב חולי סרטן, ניסו החוקרים למצוא דרכים בהן ניתן לפגוע בפעילות הטחול מבלי להסירו בפועל בניתוח.

נכון להיום מדי שנה מאובחנים במדינת ישראל לבדה כאלף וחמש מאות מקרים חדשים של סרטן הריאות.

ראו גם:

מחקר מצא כי ניתן לשלוט בגודל גידולי סרטן ריאה

תסחיך ריאתי ומחלות אוטואימוניות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן