מחקרתוצאות מחקר קליני מתקדם (Phase II clinical trial) אשר נעשה בארצות הברית, הוכיחו כיווץ גידול אצל חולים בסרטן ריאה ממקור של תאים לא קטנים (non-small-cell lung cancer).

מחקר זה אשר נעשה על ידי חברת Oncolytics Biotech Inc, הוכיח כי באמצעות הזרקת חומר הנקרא רילוזין REOLYSIN בשילוב עם קרבופלטין (carboplatin ) ופאקליטקסל (paclitaxel), אפשר להשפיע על גודל הגידול המקורי. אם מחקר זה יוכל לחזור על אותן התוצאות בשלבי מחקר מתקדמים יותר, הטיפול האופטימלי לריפוי סרטן ריאות יהיה קרוב להגשמה יותר מאי פעם.

החברה הוכיחה כי אחוז גדול מהחולים אשר נבדקו הראה כיווץ גידולי של 33.7% מגודלו המקורי. למרות שהמדובר על אחוזים גבוהים מאד מהחולים, דגימה זו הינה קטנה מאד, ואינה מאפשרת מסקנות גורפות או חד משמעיות.

אולם משמעותו העיקרי של מחקר זה הוא למצוא מרפא לסרטן הריאות, אשר גורם ל- 27% ממקרי המוות הנגרמים ממחלות הסרטן.

ההערכות הסטטיסטיות מדברות כי בשנת 2013, צפויים להיות 228,000 מקרים חדשים של סרטן ריאות. בערך 84% מכלל סרטני הריאה מסווגים ממקור של תאים לא קטנים, 25% מכלל המקרים הם ממקור תאים (squamous cell (carcinoma of the lung. לכל אחד מסוגים אלה, ישנו פרוטוקול טיפולי שונה, והינם מגיבים באופן שונה לטיפולים אלה.

מהלך המחקר

מטרות המחקר היו לבדוק את תגובת הגידול לתרופות הנחקרות מבחינת גודלו, ולבדוק את משך זמן ההישרדות לאחר גילוי הגידול הראשוני של חולים אלה.

התרופות האמורות ניתנו כל שלושה שבועות לתוך הווריד. המטופלים קיבלו ארבע עד שש מחזורים של פאקליטקסל וקרבופלטין במשולב עם רילוזין. בהמשך המחקר יישקל מתן של רילוזין בלבד כטיפול של תרופה אחת.

המטופלים אשר גויסו למחקר היו חולים בעלי גרורות או מחלה אשר חזרה ונשנתה, אשר נמצאו מבחינה היסטולוגית כמתאימים למחקר.

חולים אלו, אשר גויסו, נדרשו להיות מטופלים אשר לא טופלו בכימותרפיה קודמת, או כל טיפול אחר אשר נלחם במחלתם המקורית או בגרורות אשר התגלו.

החולים אשר נבחרו למחקר זה, הציגו, בבדיקת היסטולוגיות מוטציות גנטיות, אשר הודגשו בגידולים מהם סבלו (הן בגרורות והן בגידול הראשוני). מוטציות אלו ידועות במקרים של סרטן ריאות, והינם משפיעים על מהלך המחלה ועל הטיפול המוצע.

תוצאות המחקר

החברה הציגה בנובמבר 2012, 33 חולים אשר קיבלו רילוזין באופן יומי לווריד, בשילוב עם קרבופלטין ופאקליטקסל. התוצאות הראו שמתוך 30 החולים, ל-27 הייתה מחלה יציבה או מחלה שהשתפרה. כלומר תשעה מקרים(30%) היו עם תגובה חלקית של הגידול, ו-18 (60%) חולים עם מחלה יציבה, כזו אשר אינה שלחה גרורות נוספות או שלא נצפה שוני בגודל הגידול המקורי. שלושה חולים הציגו התקדמות במהלך מחלתם.

תוצאות אלו מעודדות, ומראות הוכחות ליכולות טיפוליות לסרטן ריאה, הן לגרורות המאפיינות אותו והן לגידול המקורי.

החברה ממשיכה במערך מחקרים, אשר מנסים לבחון את יכולותיו של רילוזין, כטיפול בקו שני (לחולים אשר לא הגיבו לקו הטיפולי הראשוני), או בשילוב עם תרופות נוספות (docetaxel או pemetrexed). מחקרים אלה יגייסו כ 150 חולים של סרטן ריאה ממקור של תאים קשקשיים.

תקוותה של החברה היא למצוא את אותו טיפול ומינון אשר יוכל להשפיע על אחוזים ניכרים מהחולים. טיפול זה יכול להיחשב כטיפול בחירה אצל חולים אשר גודל הגידול הראשוני שלהם אינו מאפשר להם להיות מנותחים. במקרה זה הטיפול יוכל להקטין את הגידול עד למצב בו הוא יוכל להיות מנותח ללא סכנה וחשש נוסף.

דילוג לתוכן