שיעול כרוני ומחלות ריאה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שיעול

שיעולזה קורה יום אחד, בלי להודיע או להתריע מראש. אתה מתחיל להשתעל. בהתחלה אתה חושב שאולי שאפת משהו לקנה הנשימה וזה יעבור, אחר כך, כשהשיעול נמשך מספר ימים את מתחיל לחשוד שמדובר בהתקררות או דלקת גרון.

כשהשיעול לא חולף אתה פונה לרופא, שותה מגוון רחב של סירופים נגד שיעול, טבעיים ולא טבעיים ומקווה שזה יעזור. עד מהרה אתה מבין שהשיעול הזה לא הולך לשום מקום ואולי יש כאן בעיה רצינית יותר.

שיעול כרוני מוגדר כשיעול שלא נגרם על ידי מחלה אקוטית או גם אם התחיל ככזה, לדוגמא בעקבות דלקת גרון או הצטננות, הוא לא חולף אחרי שהמחלה הבסיסי עברה.

קיימות מספר סיבות נפוצות לשיעול כרוני, במאמר זה נעמוד על העיקריות שבהן ונסביר כיצד ניתן לטפל בכל אחת.

עישון

עישון הוא הגרום החשוב ביותר המוביל לשיעול כרוני. עשן הסיגריות גורם להרס של ריסים זעירים הנמצאים לאורך צינורות הנשימה ותפקידם הוא לנקות את האוויר ולהוציא ליחה.

כתוצאה מההרס שלהם, האדם המעשן משתעל בכבדות כדי להוציא ליחה שמצטברת אצלו. בנוסף, האדם המעשן חשוף יותר למחלות זיהומיות של הריאה וכן לתחלואה בגידולים ריאתיים.

הטיפול בבעיה זו הוא מהפשוטים ביותר שיש והוא פשוט להפסיק לעשן.

שיעול נבחני בקרב צעירים

שיעול זה כשמו כן הוא, נשמע ממש כמו נביחה. השיעול הנ"ל נפוץ במיוחד לאחר מחלה חריפה של דרכי הנשימה העליונות כמו ברונכיטיס.

מחלה זו גורמת ליצירה של ליחה רבה המגרה קולטנים באזור מיתרי הקול. גירוי זה גורם לשיעול "רטוב" המלווה בפליטה של ליחה. השיעול הוא מאוד אגרסיבי על מנת להוציא את הליחה הסמיכה. לעיתים, השיעול הוא כל-כך אגרסיבי עד שהוא גורם ליצירה של פצע מקומי בלוע.

הפצע הזה ממשיך לגרות את הקולטנים גם לאחר שהמחלה חלפה ולכן השיעול נמשך רק שהפעם הוא יבש וטורדני, בעיקר בשעות היום ונפסק כמעט לחלוטין בלילה.

הטיפול בשיעול שמקורו הוא בפצע הוא בעייתי. הפצע מחלים בכוחות עצמו, מה שמפסיק את השיעול, אך ההחלמה לוקחת זמן רב. רופאים מסוימים טוענים כי דיקור סיני עוזר להאיץ את תהליך ההחלמה.

שיעול ממושך בגלל רפלוקס

רפלוקס היא תופעה נפוצה מאוד ומכונה בשפה העממית "צרבת". הרפלוקס נגרם כתוצאה מסגירה לא מלאה של השוער הנמצא בין הושט לקיבה, דבר זה מאפשר חזרה של תוכן קיבה חומצי אל הושט, שעולה לעיתים עד קנה הנשימה ומלווה בתחושה של צריבה קשה וכאב בחזה.

החומצה יוצרת כוויות באזור הלוע שגורמות לגירוי קולטני שיעול ולשיעול ממושך שמוחמר בזמן שכיבה ולאחר אכילת אוכל מטוגן.

הטיפול בשיעול מסוג זה הוא על ידי טיפול בבעיה המקורית על ידי שימוש בסותרי חומצה ולפעמים ניתוח לסגירת השוער.

אסתמה

מחלת האסתמה מתרחשת כתוצאה מתהליך דלקתי שגורם לכיווץ צינורות הנשימה. הביטויים הנפוצים של אסתמה הם צפצופים, קוצר נשימה וקשיי נשימה שהם התקפיים.

במקרים מסוימים, הביטוי היחיד של אסתמה יכול להיות שיעול ממושך שמופיע בעיקר בלילה בילדים צעירים. במקרה כזה חשוב לפנות לרופא המטפל שיבצע מספר בדיקות בכדי לאשש שאכן מדובר באסתמה.

הטיפול באסתמה הוא תלוי בחומרה, וכולל שימוש בחומרים מדכאי דלקת כמו סטרואידים ובמשאפים המכילים חומרים המרחיבים את צינורות הנשימה כמו ונטולין.

מחלות ריאה ומחלות לב

מחלות ריאה כמו ציסטיק פיברוזיס, בצקת ריאות בגלל אי ספיקת לב, שחפת, דלקת של קרומי הריאה וגידולים ריאתיים, יכולים כולם להתבטא בהתחלה בשיעול כרוני.

מדובר במחלות קשות שהטיפול המוקדם בהן יכול להציל חיים, מסיבה זו, יש לקחת ברצינות כל תלונה על שיעול כרוני.

שיעול כרוני כתופעת לוואי של תרופות

תרופות רבות עשויות לגרום לגירוי של קולטני השיעול כתופעת לוואי. אחת התרופות הנפוצות שגורמות לשיעול כרוני יבש וטורדני הן תרופות מקבוצת ה-ACE INHIBITORS שמשמשות להורדת לחץ דם. במקרה כזה הטיפול המומלץ על ידי מרבית הרופאים הוא החלפה של התרופה לתרופה אחרת שלא גורמת לתופעת לוואי זו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן