תרופה חדשה למחלות דלקתיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תרופה

תרופהתקווה חדשה לחולים במחלות דלקתיות. לאחרונה פורסם מחקר המציג טיפול אפשרי למחלות דלקתיות, ובפרט מחלות ריאה דלקתיות כגון אסטמה ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

התרופה למעשה מבוססת על חסימת פעילותו של חלבון מסוים בגוף בשם אינטרלויקין-18   (IL-18) המהווה גורם חשוב במחלות דלקתיות.

אודות ה-IL-18

בגוף שלנו ישנם חלבונים קטנים הקרויים ציטוקינים המקשרים בין תאי מערכת החיסון לבין תאים אחרים של רקמות בגוף, ומיוצרים בדרך כלל בעקבות מפגש עם אנטיגנים.

הציטוקינים מחולקים לקבוצות שאחת מהן היא האינטרלויקינים (Interleukins) הממלאים תפקידים חשובים שונים במערכת החיסון ומופרשים על ידי תאי דם לבנים. ישנם מספר סוגים של אינטרלויקינים הממוספרים בין 1 ל-35, ונכתבים בקיצור IL.

Interleukin-18, או IL-18, הינו ציטוקין השייך למשפחת IL-1 המהווה גורם חשוב בהופעת תסמיני הדלקת.

לציטוקין זה ישנה השפעה רבה במחלות דלקתיות רציניות. בנוסף, הציטוקין גורם להפעלת תגובה חיסונית תאית בעקבות הדבקה של חיידקים או מגע עם ההפרשות שלהם.

הפרשת IL-18 גורמת לתאים חיסוניים מסוג NK  (Natural Killer) ולתאי T מסוימים להפריש אינטרפרון גמא (ציטוקין נוסף). אינטרפרון גמא, כאשר הוא מופרש לדם, מוביל להפעלת תאי חיסון שונים ובכך למעשה משחק תפקיד חשוב בתהליכים דלקתיים.

IL-18 הוא למעשה ציטוקין המעודד תהליכים דלקתיים בדרכים שונות, למשל על ידי עידוד ייצורם של ציטוקינים מסוימים (כמו IL-5 ו-IL-13) והוא משחק תפקיד מרכזי בהתהוות מחלות דלקתיות כמו דלקת מפרקים שגרונית, מחלות מעי דלקתיות ומחלות ריאה דלקתיות.

טיפול באמצעות IL-18 יכול להביא לשיפור אפקטיבי נגד מחלות זיהומיות של הריאה כולל אסטמה של הסימפונות ומחלת חסימת ריאות כרונית (COPD).

אודות המחקר ותוצאותיו

מידע על המחקר בנושא  בציטוקין ואינטרפרון פורסם בכתב העת Journal of Interferon & Cytokine Research ובו מוצגות הראיות התומכות בתפקידו החשוב של ה-IL-18 בתהליכים דלקתיים.

המחקר גילה כי ציטוקין יכול לגרום להחמרת הפרעות דלקתיות כגון דלקת מפרקים, דלקת עור ומחלות דלקתיות של המעי והמערכת החיסונית.

החוקרים מתארים את התועלת האפשרית מטיפול הכולל את חסימת פעילותו של ה-IL-18 במחלות ריאה דלקתיות.

"המאמר מספק תקציר יסודי ומעניין אודות הביולוגיה והפעילות הפוטנציאלית של ה-IL-18 בקיבוע מחלות ריאה דלקתיות", אומר ד"ר תומס א. המילטון, אחד מצוות המחברים מהמחלקה לאימונולוגיה במרפאת Cleveland.

התרופה החדשה לטיפול במחלות ריאה דלקתיות

אסטמה הינה מחלה נפוצה מאוד בכל רחבי העולם. למרות שהתמותה הממוצעת השנתית מאסטמה היא נמוכה יחסית, בכל שנה מתים מאסטמה ברחבי העולם יותר מרבע מיליון אנשים, ולפיכך היא נחשבת למחלת ריאות המסכנת חיים.

בין תאי הדלקת העיקריים המעורבים בהתפתחות המחלה ישנם ציטוקינים שונים ששחרורם גורם לכיווץ דרכי הנשימה. לכן הטיפול במחלה כולל מתן סטרואידים ותרופות נוגדות דלקת אחרות שמטרתן להביא לירידה במספר תאי הדלקת הללו.

מחלת חסימת ריאות כרונית (COPD) מאופיינת בהיצרות דרכי הנשימה המתבטאים בקשיי נשימה.

שני הסוגים העיקריים של המחלה הם נפחת ודלקת סימפונות כרונית. הטיפול העיקרי במחלה זו הוא באמצעות מתן סטרואידים, חמצן, הרחבת הסימפונות, אנטיביוטיקה וכן הפסקת עישון המהווה את הגורם העיקרי למחלה. במקרים החמורים של המחלה לא ניתן לרפא אותה.

עד עתה הטיפול במחלות הדלקתיות הללו באמצעות סטרואידים הועיל בצורה מועטה. המלצת החוקרים לתרופה החדשה מבוססת על מחקרים קודמים שהראו כי IL-18 יכול להחריף את הפעילות של מחלות ריאה דלקתיות ולכן חסימתו יכולה להביא לתועלת ממשית. מתן נוגדנים מעכבי IL-18 יכול להועיל לטיפול בחולי אסטמה, COPD ומחלות ריאה נוספות שבהן הטיפול הנוכחי הינו מוגבל.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן